Nieuws: Vanuit de boot naar de brug en verder

De grote brugdelen die worden gebruikt bij de bouw van de brug worden helemaal aangevoerd vanuit het zuiden van Duitsland. Per boot maken de brugdelen een lange reis stroomafwaarts richting de Overijsselse Hanzestad. Nadat de boot gearriveerd is in de Katwolderhaven in Zwolle, worden de brugdelen (en fietspaddelen) uitgeladen door grote hijskranen van Sarens. Vervolgens worden ze of tijdelijk opgeslagen op het terrein van Scania óf worden ze direct ('s nachts) vervoerd naar de bouwterreinen van de Hanzelijn brug.

Dit was in een notendop het verhaal van een brugdeel onderweg naar zijn uiteindelijke bestemming. Maar in het echt komt er veel meer bij kijken dan een aantal zinnen op papier. Zo is vooral het vervoer vanuit de Katwolderhaven naar het terrein van de brug een grote klus.

Vandaag vonden er enkele kleine transporten plaats van fietspaddelen. De nieuwe lading brugdelen zijn vrijdagavond aangekomen per schip in de Katwolderhaven. In eerste instantie zouden er in de nacht van vrijdag op zaterdag transporten naar de Hattemse zijde van de IJssel plaats vinden, maar deze zijn uitgesteld.



Zodra de brug- en fietspaddelen zijn vervoerd naar de uiterwaarden gaan ze de pijlers op. Dat is aan de Zwolse zijde nu al zo ver gevorderd dat over een groot oppervlakte een degelijke betonvloer ligt op de brug. In de vorige fotoreportage is hier uitgebreid aandacht aan besteed. Vandaag zijn de bruggenbouwers al wat verder met het storten van beton.



Vlak naast de brug richting het station van Zwolle komen we het fietstunneltje weer tegen waar straks de Schellerdijk onder door komt te liggen. De vorige keer konden we zien dat daar een enorme hoeveelheid gevlochten ijzer was geplaatst; vorige week is daar beton in gestort, waardoor er nu een duidelijke tunneldak te zien is.



We gaan terug naar de gemeente Hattem, waar ter hoogte van bedrijventerrein Netelhorst een extra viaduct wordt gebouwd. Het bleef hier de laatste tijd vrij stil, maar een tweetal weken terug is het viaduct voorzien van bestraatte zijkanten.



Dit geldt eveneens voor één zijde van het viaduct over de Zuiderzeestraatweg en Oostersedijk. De laatste fase van de ruwbouw van dit viaduct verloopt - zo lijkt het - moeizaam, maar desondanks zijn er wel vorderingen rondom het viaduct te zien. Het landschap is weer op de schop gegaan, zodanig dat de waterhuishouding weer is hersteld en ook de aanpassing van het fietspad er uit is gehaald. Bovenop het viaduct zijn de bouwvakkers nog druk bezig met het vlechten van ijzer ten behoeve van de wanden van het viaduct.



Bekijk alle foto's, klik hier!

Extra: De Jong Luchtfotografie heeft in opdracht van ProRail op 20 oktober weer een vlucht gemaakt per helikopter over de Hanzelijn. Bekijk alle luchtfoto's van Lelystad tot aan Zwolle op de website van DeJongLuchtfotografie.nl.

Geplaatst op: 09-11-2009 17:56.40

Reactie plaatsen

Naam
Email adres
Website
 
Reactie
Anti-spam:
In welk jaar is
de Hanzelijn klaar?

Zie ondertitel website in logo

Welkom op deze site!

De afgelopen jaren werd de Hanzelijn gebouwd tussen Lelystad en Zwolle. Omdat de Hanzelijn nu officieel in gebruik is genomen, zal er weinig recent nieuws worden geplaatst. De site zal voornamelijk online blijven als digitaal foto archief. Veel kijkplezier!

Recent nieuws

45.000 reizigers pakken de trein op...
Hanzelijn officieel geopend door Ko...
Persrit over de Hanzelijn
Gigantische Hanzeboog op Legoworld ...
Expositie Hanzelijn door kunstenare...

Video's

Sponsoren


Last Minute Vakantie
Kortingscode
Gratis Proefmonsters

3 bezoekers online

 • Bezoekersaantallen / statistieken
© Hanzelijn-Hattem.nl 2007 - 2024 | Sitemap
© StefanVerkerk.nl