Veelgestelde vragen
Bij een groot bouwproject als de Hanzelijn blijven er nog steeds vragen die nog niet duidelijk zijn beantwoord. Er staat al zoveel mogelijk informatie op deze website, maar soms staat dat gene wat je net wilt weten er niet op. Daar is deze pagina 'veelgestelde vragen' voor.
Stuur de vraag via onderstaand formulier. Het antwoord wordt vervolgens ook op deze pagina gepubliceerd.
De webmaster weet ook niet alles. Het kan wezen dat er contact moet worden gezocht met ProRail of de aannemers, waardoor het antwoord mogelijk een tijdje op zich laat wachten.
Heb je een vraag die niet voor andere mensen interessant is?
Gebruik dan het contactformulier.
Meer informatie over deze website en de maker er van?
Bekijk dan deze pagina.
Jouw vraag beantwoord?
Mijnheer Henque vraagt het volgende:
Is het niet beter om dit op te doeken als er toch helemaal geen antwoorden meer worden gegeven? |
|
Antwoord webmaster:
Er is nog geen antwoord op deze vraag |
roberto vraagt het volgende:
hoe lang is de hanze brug |
|
Antwoord webmaster:
Er is nog geen antwoord op deze vraag |
Mike vraagt het volgende:
Stefan van harte bedankt bij deze! Ik Heb met genot telkens naar de foto\'s filmpjes en het nieuws gekeken over de hanzelijn en Nu vandaag kun je er eindelijk overheen dit is toch wat speciaals! Van harte bedankt voor my en de andere voor het nieuws over deze nieuwe spoorlijn!! |
|
Antwoord webmaster:
Er is nog geen antwoord op deze vraag |
Sipke (die andere...) vraagt het volgende:
Bedankt voor alle foto\'s en info en succes verder!
-Sipke- |
|
Antwoord webmaster:
Er is nog geen antwoord op deze vraag |
sipke vraagt het volgende:
De spoorlijn Amersfoort - Zwolle takt via een wissel in op de spoorlijn Lelystad - Zwolle. Hebben treinen afkomstig van Lelystad voorrang op de treinen afkomstig uit Amersfoort (mits ze bijna tegelijkertijd aankomen)?
dit is met een simpele formule zeer makkelijk uit te rekenen dus denk niet dat ze er ook maar iets naast zitten. |
|
Antwoord webmaster:
Er is nog geen antwoord op deze vraag |
Henrie vraagt het volgende:
Is er al een antwoord op deze vraag? |
|
Antwoord webmaster:
Er is nog geen antwoord op deze vraag |
Jef vraagt het volgende:
Op het nieuwe station van Kampen aan de Hanzelijn, staan er naambordjes op het perron met de tekst \'Kampen-zuid\'. Maar dit station zou toch gewoon \'Kampen\' worden genoemd? |
|
Antwoord webmaster:
Er is nog geen antwoord op deze vraag |
Wout vraagt het volgende:
Zijn deze ICE-proefritten alleen maar voor de show?
Krijgen we straks een supersnelle verbinding Amsterdam-Groningen, Amsterdam-Leeuwarden, Amsterdam-Emmen of Wmsterdam-Nijverdal?
Of eindigt de lijn gelijk in Zwolle? |
|
Antwoord webmaster:
Er is nog geen antwoord op deze vraag |
Kevin vraagt het volgende:
Klopt het dat er zowel een cross-over platform komt voor de richting rotterdam/denhaag als voor de richting leeuwarden/groningen? Of vertrekken de treinen naar Groningen en Leeuwarden in de toekomst nog steeds vanaf hetzelfde perron?
Gr. |
|
Antwoord webmaster:
Er is nog geen antwoord op deze vraag |
Harry vraagt het volgende:
De spoorlijn Amersfoort - Zwolle takt via een wissel in op de spoorlijn Lelystad - Zwolle. Hebben treinen afkomstig van Lelystad voorrang op de treinen afkomstig uit Amersfoort (mits ze bijna tegelijkertijd aankomen)? |
|
Antwoord webmaster:
Er is nog geen antwoord op deze vraag |
Sipke vraagt het volgende:
Is er toevallig al iets bekend hoeveel de brug in de praktijk krimpt/uitzet? We hebben een warme zomer en een koude winter achter de rug, wie weet heeft Prorail wat metingen verricht ? |
|
Antwoord webmaster:
Er is nog geen antwoord op deze vraag |
mike vraagt het volgende:
Beste Stefan,
De opening van het verlengde fietspad het klopt niet. Ik bedoel; ik heb er 5x over gefietst, dus hoe kan ie nu al geopend worden?
|
|
Antwoord webmaster:
Klopt, het fietspad is recentelijk officiëel geopend. Hoort er toch gewoon bij, zo'n momentje? ;-) |
Kees vraagt het volgende:
Hoi Stefan, kun je misschien vertellen welk buitenlands HST materiaal er gebruikt gaat worden, en wat er dan precies getest gaat worden? Zal het bijv. een ICE3 zoals die nu ook al naar Amsterdam rijdt, en zal er alleen op 1500 Volt gereden worden? Zal die trein ook op ERTMS gaan rijden om dat te testen? En welk Nederlands materiaal gaat gereden worden? En wordt daar dan eventueel ook met ERTMS getest (mits er een SLT is die het al ingebouwd heeft), of zullen ze proberen 160 km/u te rijden onder een speciale ATB stand?
Alvast bedankt! |
|
Antwoord webmaster:
Er is nog geen antwoord op deze vraag |
Alex vraagt het volgende:
Hoe hard gaan de treinen rijden op de Hanzelijn? En welk materieel gaat er op rijden?? |
|
Antwoord webmaster:
Zoals het er nu naar uit ziet gaat er vIRM / ICMm / SLT rijden op de Hanzelijn. 100% zeker is dat natuurlijk nog niet. |
Rutger vraagt het volgende:
Is er al een oplossing met nette hekjes voor de bogen bij de brug, waar toen die fietser overheen ging ? |
|
Antwoord webmaster:
Er is nog geen antwoord op deze vraag |
Kees vraagt het volgende:
Typ hier je vraag...Ik las onlangs dat er testritten tot 200 km/u zullen plaatsvinden de komende tijd. Is hier bij u iets meer bekend over, en zult u hier foto's of filmpjes van maken? |
|
Antwoord webmaster:
Ik ben bezig met het verzamelen van data. Week 7 lijkt de week van de hogesnelheidsritten. |
Harry vraagt het volgende:
Alstom heeft een Smartlock-signaleringssysteem geinstalleerd. Houdt dat in dat ook treinen voorzien van ERTMS op de Hanzelijn kunnen rijden of gaan eerst alleen treinen rijden die van ATB zijn voorzien? |
|
Antwoord webmaster:
De Hanzelijn wordt zowel van ERTMS als ATB voorzien. Dit vanwege het feit dat de Hanzelijn is ontworpen voor snelheden tot 200km/h en ATB kan maximaal tot 140km/h gebruikt worden in zijn huidige vorm. |
Rob Berendsen vraagt het volgende:
Bij de foto\'s zie ik dat op 5-10 het onderhoudscontract wordt ondertekend. Welk onderhoud is dit dan? |
|
Antwoord webmaster:
Onderhoudscontract voor de viaducten van de Hanzelijn in de gemeente Hattem en de omgeving van de Hanzelijn. |
Rutger vraagt het volgende:
Heeft de trein waar 'brand' was uitgebroken gereden? Over de nieuwe IJsselbrug of is hij er via Lelystad gekomen? |
|
Antwoord webmaster:
De trein is aangevoerd vanaf Lelystad. |
mike vraagt het volgende:
|
|
Antwoord webmaster:
Geen idee. Dit stelletje is schijnbaar bewaard gebleven en niet ergens achteraf gestald. De trein was in ieder geval nog goed bij elkaar gehouden. |
Christan vraagt het volgende:
Gisteravond (donderdag) werd aan de Zwolse kant een grote rode machine op rupsbanden aangevoerd op een dieplader met tig wielen. Volgens mij geen hijskraan en geen graafmachine. Mijn vraag: wat voor machine is het wel? |
|
Antwoord webmaster:
Dat was een van de vele machines die de spoorbrug in stukjes heeft geknipt. Voor zover ik weet was het een knipmachine met een knipvermogen van 1200 ton (aan kracht). |
Pieter vraagt het volgende:
@Edwin:
Via Google zie ik een foto uit 1950 waarop de brug al een enkele boog heeft. Het lijkt erop dat er een extra pijler is geplaatst op de plek waar vroeger de tweede boog zat. Deze is namelijk anders van vorm.
Wel interessant, als de Duitsers dus de brug niet hadden opgeblazen waren er nu 2x2 bogen te verslepen geweest. |
|
Antwoord webmaster:
Dank voor de antwoorden! |
Kees vraagt het volgende:
|
|
Antwoord webmaster:
Dank voor de antwoorden! |
Sipke vraagt het volgende:
Stefan, zou je de dubbele rails op de brug (toch) nog eens extra willen behandelen?
Deze liggen niet op het talud aan de Hattemse kant, maar wel aan de Zwolse kant, tot bijna het stationsgebied.
Op video #57 is goed te zien bij 0:44 en 2:37 dat de ontsporingsrails in de wisselstraten dichter bij de rails liggen dan de extra rails op talud+brug (1:00-2:33). Waarom liggen die extra "ontsporings(?)"rails verder van de rijstaven af, en waarom niet aan de Hattemse kant ? |
|
Antwoord webmaster:
Zie het antwoord van Kees. |
Alex Kraak vraagt het volgende:
Beste, volgens de Maya kalender vergaat op 21 December 2012 de wereld. Ik las op deze site dat de Hanzelijn pas op 12 December 2012 word opgeleverd. Is het niet een beetje zonde dat de spoorlijn slechts 9 dagen gebruikt kan worden? Groetjes |
|
Antwoord webmaster:
Tja, daar komen we over een jaar wel achter dan. ;-) |
Rik vraagt het volgende:
Na het open stellen van de brug heb ik meteen meteen gebruik gemaakt van de brug omdat ik in de marslanden werk. Met scooter en fiets. Nu werd ik vanochtend aangehouden door een agent en daar achter stond degene van de gemeente. Dat ik niet met de scooter er over heen mag! Ik rij er elke dag overheen en zie dat het niet heel druk is op deze fietspad. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het bord van fietspad niet heb gezien aan de Hattemse kant. Deze staat ook wel erg gedraaid!
Maar ik wat is de reden dat de scooter/brommers er niet over heen mogen?
Naar mijn mening een onzinnige keuze. |
|
Antwoord webmaster:
Dat zal waarschijnlijk te maken hebben met de voetgangers die ook op de brug mogen komen. Maar het is het beste dat je je vraag voorlegt aan de gemeente Zwolle of Hattem. |
Imker vraagt het volgende:
Tussen de rails liggen nog twee ongebruikte rails waar dienen deze voor? |
|
Antwoord webmaster:
Deze vraag is hier al meerdere keren gesteld. Graag eerst de andere vragen doorlezen alvorens een vraag te stellen! Bij voorbaat dank! :-) |
nathan vos vraagt het volgende:
De nieuwe Hanzeboog is nu klaar. De Hanzelijn is bij Zwolle nog niet aangesloten op de Hanzeboog. Wanneer is de Hanzelijn bij Zwolle aangesloten op de Hanzeboog? Als de Hanzelijn bij Zwolle is aangesloten op de Hanzeboog dan beginnen ze met de beveiliging van de gehele spoorlijn lijkt mij. Wanneer kan ik de eerste proefnemingen op de Hanzelijn verwachten?
Met vriendelijke groeten Nathan Vos |
|
Antwoord webmaster:
Week 31 beginnen de werkzaamheden aan de aansluiting Veluwelijn. |
Thom vraagt het volgende:
Aan de Hattemse kant van de nieuwe fietsbrug staat een (brom)fietsbord, aan de Zwolse enkel een fietsbord. Dit betekent dat ik met m\'n brommer enkel vanaf Hattem over de brug mag, wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt. Hoort dit zo, of is dit een fout? |
|
Antwoord webmaster:
Hoogstwaarschijnlijk een fout ja...! |
Richard B. vraagt het volgende:
Wat gaat er gebeuren met de (tijdelijke?) toevoerweg die aan de Zwolse kant van de nieuwe brug ligt? Ik bedoel daarmee het pad dat is aangelegd langs het rangeerterrein op de plaats van de oude volkstuinen. Worden daar opnieuw volkstuinen aangelegd? |
|
Antwoord webmaster:
Er is nog geen antwoord op deze vraag |
harry vraagt het volgende:
|
|
Antwoord webmaster:
Er zijn 6 secties; beginnend vanaf het station staan er seinen ter hoogte van:
- Het station
- Ter hoogte van het voormalige postperron
- Ter hoogte van het Ecodrome
- Ter hoogte van Windesheim (Campus)
- Op de spoorbug aan de Zwolse zijde
- Vlak na de dive-under bij Netelhorst |
Henk vraagt het volgende:
Wanneer kan ik gebruik maken als fietser/wandelaar van de nieuwe Hanzelijn-brug? |
|
Antwoord webmaster:
Vanaf a.s. vrijdag. |
Erik vraagt het volgende:
Van 10 tot en met 17 juni is de geldersedijk afgesloten. Geldt dit alleen voor automobilisten? Mogen fietsers nog wel langs de geldersedijk fietsen? |
|
Antwoord webmaster:
De Geldersedijk is voor zover bekend zowel tijdens de buitendienststelling als tijdens de gewone werkweek niet open voor fietsers en voetgangers. Dit in verband met het verwijderen van de overweg. |
Jasper Verwelius vraagt het volgende:
Hallo Stefan, hoe denkt Prorail om te gaan met de dienstregeling naar en van Amsterdam als de situatie Amsterdam-Almere en v.v. zo blijft als nu het geval is? Er gaan al heel veel treinen naar en van Almere. Als daar iets misgaat, dan heb je grote kans op vertragingen op de Hanzelijn. Wordt daar nog iets aan gedaan? Bijvoorbeeld een extra inhaalspoor tussen Muiden en Almere/Lelystad? Of gaat een Intercity altijd voor als er file ontstaat op het stuk Amsterdam-Zwolle? |
|
Antwoord webmaster:
Geen idee, dat is iets wat buiten de Hanzelijn staat en dus niet behoort tot mijn 'kennis'-gebied. Er is desondanks op internet wel het een en ander over te vinden, wellicht dat je daar eens naar kunt kijken. Omdat het buiten de Hanzelijn valt ga ik er daarom voor hier geen antwoord op geven.
- Stefan |
Zach vd Water vraagt het volgende:
Weet jij of de oude IJselbrug voordat hij gesloopt wordt nog even een middagje wordt opengesteld voor publiek? |
|
Antwoord webmaster:
De kans daarop is zeer klein. De oude spoorbrug is qua veiligheid zeker niet je-van-het. De ruimte is beperkt en bij een verkeerde stap kun je zo met je been naar beneden vallen richting het water. Dit is zeer risicovol en zeker voor mensen die niet goed ter been zijn een gevaar. |
Regina vraagt het volgende:
Wanneer kunnen we er over heen "fietsen"? |
|
Antwoord webmaster:
Half juni is de planning. ProRail zal de exacte datum nog bekend maken. |
Sipke vraagt het volgende:
|
|
Antwoord webmaster:
Er is nog geen antwoord op deze vraag |
Rob vraagt het volgende:
Vanaf Zwolle naar Amerfoort gezien, direct na de nieuwe brug loopt het spoor nogal steil af tot aan de dive under, klopt dat? Gezien vanaf het noorden. Of is dat toch nog een optisch bedrog. |
|
Antwoord webmaster:
Deze vraag is al meerdere malen gesteld hieronder. Zie voor antwoord hier beneden of bekijk de fotoserie van vrijdag 06 mei 2011. |
N.V. vraagt het volgende:
Het valt me op als je een eindje voorbij de nieuwe dive under waar het oude op het nieuwe spoor zit aangesloten worden er een aantal bovenleidingsportalen vervangen. waarom sluit je het niet gewoon op de oude bovenleidingsportalen aan? dat is toch veel makkelijker? |
|
Antwoord webmaster:
Het nieuwe spoor ligt ten opzichte van het oude spoor op een andere locatie, waardoor er andere portalen geplaatst moeten worden. Bovendien is de bovenleidingsconstructie nu zo gemaakt dat het voorbereid is op 25kV, iets wat bij nieuwe bovenleidingsconstructies verplicht is. |
Jan van Dijk vraagt het volgende:
Ik heb geen vraag, maar ik kijk met bewondering naar dit project. Vakwerk! |
|
Antwoord webmaster:
Bedankt, maar voor dit soort berichten is het Gastenboek bedoelt! ;-) |
casimir vraagt het volgende:
Sinds kort zijn ze bezig met de tunnel op Station Zwolle. Mijn vraag is: hoe lang dat gaat duren voordat je weer door de tunnel kunt lopen? |
|
Antwoord webmaster:
Eind 2012 zou de tunnel weer in gebruik moeten worden genomen. |
Rutger vraagt het volgende:
Welk treindeel gaat rijden over de Hanzelijn? Groningen of Leeuwarden? |
|
Antwoord webmaster:
Deze vraag is hier onder al meerdere keren gesteld. |
klaas vraagt het volgende:
Komt de toekomstige aftakking (en tunnel) Zwolle-Utrecht te liggen op het gedeelte waar nu nog de trein richting Zwolle rijdt? De nieuwe viaduct waar nu de trein Zwolle-Utrecht doorheen rijdt ligt zo te zien te ver naar het westen dus is ongeschikt om voor dat doel te worden gebruikt. Wat gebeurd er met deze tunnel als de nieuwe aftakking gereed is? Wordt deze weer dichtgestort? |
|
Antwoord webmaster:
Deze vraag is al meerdere keren beantwoord. Door vertekening op foto's (zoom) lijkt het alsof het onmogelijk is, maar dat is het zeer zeker niet. De dive-under die er nu ligt is straks bij het aansluiten van de Hanzelijn zeker in dienst. |
Gerrit vraagt het volgende:
Het lijkt wel of er op de nieuwe brug per spoor 4 rails liggen. Wat zie ik? |
|
Antwoord webmaster:
Deze vraag is hier onder ook al meerdere keren gesteld. |
Nathan vraagt het volgende:
Als straks de complet beveiliging is aangesloten, levert dat tussen de IJsselbrug en de aansluiting van de Hanzelijn geen problemen op met de beveiligingsysteem ERMTS? Ik weet dat er bij Barendrecht bij de aansluiting van de Betuweroute ook is geweest. Zo ver ik weet werkt ERMTS nog niet 100%. |
|
Antwoord webmaster:
Voorlopig zal er op de Hanzelijn nog ATB worden gebruikt. |
Jan vraagt het volgende:
Waarom is er een stuk met hout betimmerd op het fietspad bij de brug? |
|
Antwoord webmaster:
Dat is ter bescherming van het staal. |
harry vraagt het volgende:
Op een van de foto's was een FYRA V250 te zien. Waarom was deze trein helemaal in Zwolle en niet bijvoorbeeld op de HSL? Wordt in 2012 ook testritten met de FYRA op de Hanzelijn gehouden met hoge snelheden tot 200 km p/u? |
|
Antwoord webmaster:
Het zijn testritten die op conventioneel spoor worden gehouden in het noorden omdat het daar rustiger is. De testen hebben niks met de Hanzelijn te maken en het is daarom redelijk onwaarschijnlijk dat de FYRA testritten gaan rijden op de Hanzelijn. |
C.D. Borst vraagt het volgende:
Op je laatste fotoreportage is te zien dat er stroken de grond in worden getrild. Waar dienen die stroken voor? |
|
Antwoord webmaster:
De uitleg staat in de tekst bij het artikel. |
Robert vraagt het volgende:
Waarom zit er een dubbele rail op de sporen op de brug? |
|
Antwoord webmaster:
Deze vraag is al eens beantwoord; zie vraag van Alexander hier onder. |
Remco vraagt het volgende:
Gezien de foto's komt er boven de compensatie inrichting geen bovenleiding. Klopt dat of hebben ze hier ook een nieuw staaltje techniek voor? |
|
Antwoord webmaster:
Er zal hoogstwaarschijnlijk wél bovenleiding worden geplaatst boven de compensatieinrichting. Hoe dit technisch gerealiseerd wordt is mij niet bekend. |
Jan vraagt het volgende:
Waarom wordt er niet meteen 25kV op gezet? En daar naast: kunnen de treinen van de Veluwelijn die over de zelfde brug rijden wel over 25kV? |
|
Antwoord webmaster:
Er zal niet direct 25kV op worden gezet, omdat veel materieel van de Nederlandse Spoorwegen daar nog niet geschikt voor is. De aanleg van 25kV is enkel een voorbereiding op de toekomst, het is nooit zo geweest dat de Hanzelijn daar gelijk voor zou worden gemaakt.
Als straks de Hanzelijn wel als een van de eerste lijnen in Nederland op 25kV zal worden gezet, dan zal er bij de aansluiting met de Veluwelijn vermoedelijk een spanningssluis zijn. De Veluwelijn is namelijk nog niet voorbereid op 25kV. |
John vraagt het volgende:
In verband met ATB (en 1500V) zal de maximum snelheid op het nieuwe stuk spoor waarschijnlijk 140 km/u zijn.
Is er bekend wat de reistijd Lelystad-Zwolle, Amsterdam-Zwolle en Amsterdam-Groningen zullen zijn zodra de maximum snelheid uit het spoor gehaald kan worden (ERTMS en 25kV)? |
|
Antwoord webmaster:
Deze tijden zijn bij Hanzelijn-Hattem.nl nog niet bekend. |
harry vraagt het volgende:
Er wordt bij station Zwolle twee nieuwe perrons aangelegd. Wordt op deze twee nieuwe perrons alle treinverkeer van/naar Hanzelijn / Veluwelijn afgewerkt? |
|
Antwoord webmaster:
Nee. Het nieuwe perron (let op: één perron met twee perronsporen) zal enkel dienen als crossover platform voor de Intercity's vanaf de Hanzelijn / Veluwelijn richting het noorden. Het kan overigens ook wezen dat bepaalde treinseries op station Zwolle van perron verhuizen en dat op die perronsporen de IC's van de Hanze-/Veluwelijn komen. Het is nog even afwachten hoe zich dat gaat ontwikkelen in de Dienstregeling 2013. |
Nathan vraagt het volgende:
Als de Hanzelijn in gebruik is, heeft dat dan net zoveel invloed op (nieuwe) vervoerders als bijvoorbeeld de Betuweroute? |
|
Antwoord webmaster:
Deels. De dienstregeling van een geheel nieuwe lijn zal veel invloed hebben op de dienstregeling landelijk gezien. Het is op dit moment alleen nog onbekend hoe de dienstregeling zal zijn per 9 december 2012. |
Walter van den Broek vraagt het volgende:
|
|
Antwoord webmaster:
Op ProRail.nl/hanzelijn staat daar aardig wat informatie over. |
Hans vraagt het volgende:
Waarom wordt er geen aansluiting op het fietsgedeelte van de brug gemaakt bij de Geldersedijk zelf? Zo steil is het nu ook weer niet. Heel veel (de meeste) scholieren en mensen die naar het werk gaan, fietsen langs de dijk en moeten nu een omweg maken. Fietsers vanuit Zwolle die richting Veluwe willen, komen in een nieuwbouwwijk terecht. |
|
Antwoord webmaster:
ProRail heeft tijdens het ontwikkelen van het fietspad met Gemeente Hattem daar inderdaad naar gekeken. Ze kwamen tot de conclusie dat het toch te steil was.
Aangezien de aanloop van het fietspad zaak is van gemeente Hattem zal de gemeente straks er wat aan moeten doen als het toch nog anders moet. |
Marcel vraagt het volgende:
Ik heb gelezen op de site dat de Hanzelijn wordt aangesloten op de nog te ontwikkelen lijn naar Berlijn. Klopt dat? |
|
Antwoord webmaster:
Daar is nog niks over bekend bij de redactie van Hanzelijn-Hattem.nl |
Alexander vraagt het volgende:
Bij de foto's van 26 januari j.l. valt mij iets op. Op foto drie zijn er extra bevestigingspunten te zien. Waartoe dienen deze? |
|
Antwoord webmaster:
Daar komen ontsporingsgeleidingen op. Dat zijn extra sporen binnen het normale spoor waardoor treinen die ontsporen weer terug worden gedrukt naar het normale spoor. Dit zie je vooral bij bruggen, viaducten en tunnels. |
Diederik vraagt het volgende:
Wanneer kunnen we met de fiets over de brug, en waar komt de oprit? |
|
Antwoord webmaster:
Streven is om het fietspad rond 1 juni 2011 te openen. Dit is echter afhankelijk van de aanleg van de fietspaden die naar de bruggen gaan, wat door de gemeentes Hattem en Zwolle wordt geregeld.
Aan de Zwolse zijde sluit het fietspad aan op de Schellerdijk, aan de Hattemse kant op de Gapersweg. |
Remco vraagt het volgende:
Ik zou graag willen weten hoeveel kilometer spoor er ligt tussen: Lelystad-Lelystad Opstel, Lelystad Opstel-Swifterbant en Swifterbant-Dronten.
Alvast bedankt voor het antwoord! |
|
Antwoord webmaster:
Afstanden gemeten met behulp van Google Maps:
- Lelystad tot Lelystad Opstel: 5,7km
- Lelystad Opstel - Swifterband: 9,2km
- Swifterbant - Dronten: 5,6km. |
Jefferson vraagt het volgende:
Ik krijg de indruk dat het traject van de Hanzelijn zo'n beetje in de tweede helft van 2011 afgerond is. Waarom duurt het dan nog tot eind 2012 voordat je met de trein van Lelystad naar Zwolle kunt? |
|
Antwoord webmaster:
De bouw van de stations Kampen-Zuid en Dronten is van de zomer nog niet gereed. Daarnaast lijkt men geleerd te hebben van de Betuweroute en de HSL: er kan beter iets meer tijd gepland zijn voor testritten dan te weinig. Overigens betekent het nog niet dat als bovenbouw klaar is, alles klaar is. Veel bedrading en aansluitingen op de systemen van de treindienstleiding in b.v. Zwolle moeten ook nog gerealiseerd worden.
Daarnaast is het een technisch puntje voor de dienstregeling: door de komst van de Hanzelijn moet het hele spoorboekje omver in grote delen van het land. Zo'n nieuw dienstregeljaar gaat altijd in om de tweede zondag van december. Zo ook volgend jaar. |
Pieter vraagt het volgende:
Hallo stefan, dank voor het antwoord op mijn vraag maar ik bedoelde eigenlijk in het kort: waarom wordt de veluwelijn aangesloten op de hanzelijn, en niet andersom? De veluwelijn lag er het eerst ...
Dat er een dive-under nodig is begrijp ik.
Groeten van Pieter |
|
Antwoord webmaster:
Dat komt omdat de Hanzelijn vanuit de richting Kampen eerst over de A28 moet en vervolgens over de Oostersedijk / Zuiderzeestraatweg gaat. Als de Hanzelijn onder de Veluwelijn door zou moeten, dan zou de Hanzelijn eerst flink moeten dalen om vervolgens weer flink te klimmen om op de brug te komen. Om dan de Veluwelijn (die al op maaiveldhoogte ligt) onder de Hanzelijn door te laten is logischer. |
Pieter vraagt het volgende:
Waarom wordt de Hanzelijn niet gewoon aangesloten op de Veluwelijn met wissels, maar wordt het trace eerst verlegd, waarna de Hanzelijn bij Hattem "rechtdoor" gaat en daar dan weer de Veluwelijn op aangesloten wordt? |
|
Antwoord webmaster:
Dan zou de oude spoorbrug moeten blijven liggen en daarmee heb je niet alleen te maken met een brug die niet langer mee kan gaan, je hebt ook te maken met de openingstijden voor de scheepvaart. Met de combinatie van de Hanzelijn en Veluwelijn over één brug zorgt dat voor een zogenaamde bottle-neck situatie waarbij er hoogstwaarschijnlijk files zullen ontstaan op het spoor. De nieuwe brug ligt op Rijnvaarhoogte waardoor zowel de treinen als de schepen ongehinderd doorgang vinden. Dat de Hanzelijn niet met wissels aangesloten wordt aangesloten op de Veluwelijn in plaats van de dive-under zoals die er nu ligt heeft o.a. te maken met het ongelijkvloers kruisen waardoor treinen niet op elkaar hoeven te wachten.
Kijk voor meer informatie eens op de tracé pagina, daar staat veel meer informatie over hoe de situatie uiteindelijk zal zijn. |
C.D. Borst vraagt het volgende:
|
|
Antwoord webmaster:
Hierover is nog geen informatie verkregen helaas. |
Willem vraagt het volgende:
Wanneer worden de windschermen op het fietspad op de brug geplaatst? (niet alleen de stukjes boven het water/de weg) Tot nu toe zijn ze alleen op het trein-deel aangebracht |
|
Antwoord webmaster:
Die komen er naar alle waarschijnlijkheid niet. |
Edwin vraagt het volgende:
Het filmpje \"ode aan een oude spoorbrug\" roept een vraag op. In eerste instantie is het een enkelsporige, rechthoekige brug. Dan wordt het dubbelsporig door er een boogbrug naast te maken. Na de vernieling in de oorlog wordt de brug herbouwd met 2 boogbruggen naast elkaar en 2 bogen achter elkaar. In 1950 is deze situatie nog steeds zo. Dan ineens is het volgede shot (1980) er een van hoe de brug er nu uitziet, dus nog maar 1 (dubbele) boog. Wanneer en waarom is die 2e dubbele boog verwijderd? |
|
Antwoord webmaster:
Er is nog geen antwoord op deze vraag |
Jochem Planting vraagt het volgende:
in de foto\'s van 2 november heb je een paar foto's van een soort driehoek in het spoor. Eentje zoals op foto nummer 26. Waarvoor dienen die dingen? |
|
Antwoord webmaster:
Dat is ontsporingsgeleiding. Het zorgt er voor dat wanneer een trein dreigt te ontsporen weer wordt terug gedrukt naar de rails. Je ziet ontsporingsgeleiding vaak op bruggen en viaducten. |
Daniël vraagt het volgende:
Bij het nieuwe tunneltje wat nu in gebruik is, waarom is er aan de IJsselkant de 'oude' Nederlandse bovenleiding, en aan de kant van bedrijventerrein Netelhorst de 'nieuwe' Nederlandse bovenleiding? Heeft dit te maken met de omzetting die volgend jaar gaat plaatsvinden? |
|
Antwoord webmaster:
Correct. |
Robert-Paul vraagt het volgende:
In je filmpje bij 2:30 komt de stoptrein Zwolle-Utrecht over het nieuwe spoor terwijl het tegengestelde sein op geel staat! Moet die eigenlijk niet rood zijn? |
|
Antwoord webmaster:
Nee, dat sein is namelijk een voorsein en dient enkel om te laten zien wat het sein verderop toont (in dit geval rood). Zou het sein aan de andere kant geel of groen tonen dan zou het voorsein groen tonen. Meer informatie over dit soort beveiliging kun je vinden op deze site bij het kopje 'Linker Spoor - beveiliging'. |
Kevin vraagt het volgende:
Wanneer de Hanzelijn zal worden geopend zullen er 2 intercity's per uur meer gaan rijden. Betekent dit dan ook dat er 4 intercity's per uur naar Groningen en Leeuwarden zullen rijden of gaat Zwolle in de toekomst voor sommige treinen het eindstation worden? |
|
Antwoord webmaster:
Uiteindelijk zal de Intercity die nu gecombineerd rijdt op het stuk Utrecht / Schiphol - Zwolle straks apart gaan rijden van elkaar. Die twee Intercity's splitsen te Zwolle en gaan dan naar Groningen en Leeuwarden. Straks zal b.v. de Groningen tak via de Hanzelijn gaan en de Leeuwarden tak via de Veluwelijn, waarbij de twee treinen op station Zwolle een cross-over platform overstap zullen krijgen. |
Mark vraagt het volgende:
Hoelang gaan de verbouwingen op station Zwolle nog duren en wat gebeurt er nu op de nieuwe spoorbrug? |
|
Antwoord webmaster:
Medio 2013 is de verbouwing achter de rug, maar eind 2012 - wanneer de Hanzelijn Zwolle ook zal aandoen - hoopt ProRail het nieuwe perroneiland af te hebben.
Op de brug zijn deze week (01 nov '10) enkel conserveringswerkzaamheden bezig; vanaf volgende week wordt er ballast gestort op de brug. |
Alessandro Guidi vraagt het volgende:
|
|
Antwoord webmaster:
De Intercity die nu gecombineerd rijdt (een Groningen en een Leeuwarden deel) zal straks te Zwolle niet meer combineren / splitsen. De ene tak zal straks over de Hanzelijn rijden en de andere tak over de Veluwelijn. De IC-verbinding met Utrecht zal dus gewoon blijven bestaan. |
Robert-Paul vraagt het volgende:
Ga je ook foto's maken van de werkzaamheden op en rond station Zwolle de komende 3 jaar en op deze of een andere website publiceren? |
|
Antwoord webmaster:
Wellicht... even afwachten of ik er een beetje kan fotograferen ;-)! |
Christan Doornhof vraagt het volgende:
In mijn beleving zou het fietsgedeelte in september al open zijn voor gebruik. Waarom is dat nog niet zo? Wanneer gebeurt dat alsnog?
|
|
Antwoord webmaster:
De fietsbrug zal geopend worden op het moment dat de gemeentes (Zwolle en Hattem) voor de aanrijroutes hebben gezorgd; dit valt buiten de werkzaamheden van ProRail. |
Ernst vraagt het volgende:
|
|
Antwoord webmaster:
In de fotoserie van 13 september 2010 is daar al aandacht aan besteedt. |
Wiber vraagt het volgende:
Hoe hoog zijn de totale kosten voor het realiseren van station Kampen-Zuid? Wanneer is begonnen met bouwen en wanneer zal het worden opgeleverd? |
|
Antwoord webmaster:
De totale kosten van het station is op dit moment niet bekend bij Hanzelijn-Hattem.nl; de afbouw van station Kampen-Zuid vindt plaats tussen maart 2011 en juli 2012. |
Jasper Verwelius vraagt het volgende:
Sinds een aantal jaren biedt een grote telecomaanbieder via een razendsnel UMTS netwerk toegang tot multimediadiensten op je mobiel en op de laptop. In Hattem echter is er nauwelijks UMTS dekking. Ook wordt de GSM dekking steeds slechter. Twee grote landelijke telecomaanbieders zeggen dat de gemeente Hattem geen goede locaties voor UMTS zendmasten wil geven. Zijn er misschien plannen dat er zendmasten op de nieuwe Hanzelijnbrug komen of op de bovenleidingsmasten? |
|
Antwoord webmaster:
Die plannen zijn er op dit moment nog niet. |
mike vraagt het volgende:
Krijgt Zwolle ook een aansluiting op het netwerk naar Berlijn? En hoelang is de reistijd van Zwolle naar Lelystad? |
|
Antwoord webmaster:
Er is op dit moment nog niks te zeggen over de dienstregeling van 2013. Het is daarom nog niet bekend of er überhaupt een aansluiting komt op de trein richting Duitsland. Deze trein rijdt nu via Amersfoort - Apeldoorn - Deventer.
De reistijd Lelystad - Zwolle is 28 minuten. |
C.D. Borst vraagt het volgende:
In de afgelopen weken is een reeks nokken onder de brug gelast. Waar dienen die uitsteeksels voor? In de wand van het landhoofd aan de Geldersedijk is veel scheurvorming te zien. Afgelopen week waren die scheuren voorzien van bouten, nippels o.i.d. Wat is er aan de hand en waar zijn die bouten/nippels voor? |
|
Antwoord webmaster:
De nokken onder de brug zijn geplaatst voor de rails van de onderhoudscabine onder de brug. |
Jeroen vraagt het volgende:
Stefan, vanaf deze week zijn ze begonnen met het aanpassen van vergroten van het station in Zwolle. Ga jij deze verbouwing/aanpassing ook fotograferen en op deze site zetten. Ik hoor/lees je reactie wel, iig ga zo door :D |
|
Antwoord webmaster:
Toevalligerwijs besteed ik er net déze keer aandacht aan in het wekelijkse verslag. ;-) Bekijk de voorpagina maar! |
Reinier vraagt het volgende:
Hoe lang duurt het vanuit Zwolle naar Amsterdam en moet je daarvoor overstappen in Lelystad? |
|
Antwoord webmaster:
De exacte reistijd is op dit moment nog niet precies bekend; dat hangt af van hoe de dienstregeling in 2013 zal zijn. Daar gaat de NS uiteindelijk over. |
C.D. Borst vraagt het volgende:
De eerste staanders voor de bovenleiding zijn op de brug geplaatst. Het type aan de Hattemse zijde wijkt af van die aan de Zwolse zijde. Is daar een speciale reden voor? |
|
Antwoord webmaster:
Dat heeft naar alle waarschijnlijkheid te maken met de draagkracht van de bovenleidingsportalen op de verschillende punten. |
De Zwart vraagt het volgende:
De vrije doorrijhoogte op de Geldersedijk wordt 4,60 meter.<br />
Om dat te bewerkstelligen worden de liggers t.o.v. de andere liggers slanker uitgevoerd. Waarom heeft de architect dan gekozen voor een hobbel in het fietspad terwijl hij het deel voor het treinverkeer strak weet te houden. De fietsers moeten een extra hobbel nemen en het aanzien van de brug wordt er niet fraaier op. Kan dat niet anders? |
|
Antwoord webmaster:
Helaas niet. Om de doorrijhoogte te halen moet die hobbel er in. |
Aar vraagt het volgende:
Wat zijn de plannen en de planning m.b.t. het oude PTT Post station. Deze zou toch al gesloopt moeten zijn? |
|
Antwoord webmaster:
Gaat pas na de zomervakantie gesloopt worden. De werkzaamheden die nu verricht zijn hebben enkel betrekking op het verwijderen van de bovenleiding en seinen. |
J. Bosch vraagt het volgende:
Is nog mogelijk om foto's in te sturen en waar kan deze foto's bekijken. |
|
Antwoord webmaster:
Foto's insturen kan via info@stefanverkerk.nl maar ze worden enkel geplaatst als het een bijzonderheid betreft. |
Ed Tenthof vraagt het volgende:
Hoe hebben ze het voor elkaar gekregen dat het brugdeel precies past tussen de landhoofden. Dit i.v.m uitzetting of krimp t.g.v. temperatuurschommelingen? |
|
Antwoord webmaster:
Onder invloed van de omgevingstemperatuur kan de brug circa 90 cm uitzetten of krimpen. Om deze beweging op te vangen krijgt de brug aan Zwolse zijde een zogenaamde compensatie-inrichting; een scharnierende constructie tussen het betonnen landhoofd en de stalen brug. De compensatie-inrichting is voorzien van twee meebewegende dwarsliggers die de spoorconstructie dragen, zodat de afstand tussen de dwarsliggers nooit groter is dan de maximaal toegestane afstand van 600 mm. Ook is de constructie aan weerszijden voorzien van een ballastkering om te voorkomen dat het ballastgrind in het gat valt dat ontstaat wanneer de brug krimpt. Het spoor op de compensatie-inrichting bestaat in feite uit een diagonaal doorgeslepen spoorstaaf waarvan de beide delen in lengterichting langs elkaar kunnen bewegen. |
M. vraagt het volgende:
Wanneer kan ik met mijn fiets erover en waar moet ik er dan op en af. |
|
Antwoord webmaster:
Deze vraag is al meerdere keren beantwoord hieronder. |
Ron vraagt het volgende:
Als de Hanzelijn eind 2012 operationeel is, wat is de reistijd tussen Lelystad-Centrum en Zwolle. |
|
Antwoord webmaster:
30 minuten. |
M. vraagt het volgende:
Klopt het dat Hattem een station krijgt? |
|
Antwoord webmaster:
De wens van gemeente Hattem is dat er een station wordt gebouwd aan de Veluwelijn ter hoogte van bedrijventerrein Netelhorst. Er zijn echter nog geen toezeggingen gedaan. |
Willem vraagt het volgende:
|
|
Antwoord webmaster:
In het geval van aansluiting op het tracé van Kampen - Zwolle zou er een tunnel moeten komen onder Kampen door. Daarnaast zou de IJssel overbrugt of ondertunnelt moeten worden, wat ook nog eens een dure stap zou zijn. Verder is er gekozen om de trein te bundelen met de N50, omdat het tracé langs Stadshagen voor geluidsoverlast zou zorgen die er nu niet is. |
Barend van der Grift vraagt het volgende:
Zou het mogelijk zijn om met de opening van de nieuwe brug er met zo'n stoomtrein overheen te rijden zoals ze dat na de oorlog ook hebben gedaan met de opening na de renovatie? |
|
Antwoord webmaster:
Dat is iets waar ProRail over na mag gaan denken ;-)! |
Fre vraagt het volgende:
Hoe lang gaat het duren voordat de het middendeel is vast gelast en de hijsinstallatie kan worden verwijderd? |
|
Antwoord webmaster:
De schatting is dat dat ongeveer 3 weken in beslag gaat nemen vanaf het weekend dat de brug is geplaatst. Dus midden / eind mei moeten de hijsinstallaties ongeveer weer verwijderd worden. |
Frederik Melenhorst vraagt het volgende:
Wat is het in witte doeken gehulde element wat ongeveer midden van de overspanning hangt? |
|
Antwoord webmaster:
Dat is een beweegbare onderhoudsbrug die doormiddel van 'rails' onder de hoofdoverspanning vast zit. |
Roy vraagt het volgende:
Wat weegt het middengedeelte van de brug over de IJssel bij Hattem? |
|
Antwoord webmaster:
2500 ton. |
Ed Tenthof vraagt het volgende:
Door wat voor krachtbronnen wordt het brugdeel opgehesen. Ik heb wat blauwe "tonnen" gezien waar veel kabels doorlopen en die er los bijhangen. |
|
Antwoord webmaster:
Dat zijn - zoals ze dat in vaktermen noemen - strandjacks. Het is een hydraulisch systeem waarbij gebruik wordt gemaakt van cilinders die de kabels omhoog 'liften' zodat het bouwwerk omhoog wordt gehesen. |
Reinier vraagt het volgende:
Wordt de Hanzelijn ook aangesloten op het nachtnet zodat je vanuit Zwolle makkelijk naar Schiphol kunt gaan s\'nachts. Of voor het stappen naar Zwolle of Amsterdam kunt gaan? |
|
Antwoord webmaster:
Het is nog veelste vroeg om daar iets over te kunnen zeggen. De voorbereidingen voor DRGL 2013 zullen ongetwijfeld al wel aangevangen zijn, maar in grote lijnen is daar nog niks over bekend. Afwachten dus ;-)! |
Theo vraagt het volgende:
's Morgensvroeg bij lage zon blijkt de verflaag van de zijkant van de brug het zonlicht te reflecteren, zodanig dat je rijdend op de Geldersedijk richting brug geheel verblind wordt door het gereflecteerde zonlicht. Lijkt me gevaarlijk voor weggebruikers ! |
|
Antwoord webmaster:
Er is nog geen antwoord op deze vraag |
Frederik vraagt het volgende:
Wat is precies de constructie op o.a. foto's 6 en 8 van de update van vandaag (20 april)? |
|
Antwoord webmaster:
Dat is het mechanisme wat straks de brug gaat inhijsen. In een uitleg wat ik nog moet gaan typen volgt daar wat informatie over. |
Wouter vraagt het volgende:
Blijft de steiger eromheen zitten bij het invaren |
|
Antwoord webmaster:
De steiger zal langzaam worden afgebouwd de komende weken... dat is ook te zien op de webcam. |
Paul Gruben vraagt het volgende:
Wat is nou de juiste datum voor het inhangen van de brug? <br />
Het weekend van 17/18 april of 1 mei, graag even een berichtje in verband met de lange reistijd. |
|
Antwoord webmaster:
Het staat al enkele dagen duidelijk op de voorpagina: in het weekend van 1 en 2 mei. |
thomas vraagt het volgende:
hallo hoe word de brug in gehezen met hydroliek krikken of kranen?
|
|
Antwoord webmaster:
Er is nog geen antwoord op deze vraag |
Daniël vraagt het volgende:
Wat voor bovenleidingsportalen gaan er worden gebruikt bij de Hanzelijn? Ik hoop de normale NS portalen, die zijn mooi en horen erbij! En waarom worden de typische portalen (B1) niet gebruikt? |
|
Antwoord webmaster:
Er zullen 'halve' bovenleidingsportalen worden gebruikt en geen standaard 'vaste'. Verder zal het hoogstwaarschijnlijk de B4-versie worden, welke zowel 1500volt als 25kV kan dragen. Zie Energievoorziening.info voor meer info (zie kopje 'Het B4 systeem').
Het B1 systeem is niet geschikt voor 25kV. |
Philip en Carla Troost vraagt het volgende:
|
|
Antwoord webmaster:
Tekeningen zijn op dit moment niet beschikbaar, maar de posities van de aansluitingen zijn al wel bekend. Aan de Hattemse zijde van de IJssel wordt het fietspad aangesloten op de Gapersweg. Het was volgens de bouwers niet mogelijk om het fietspad op de Geldersedijk aan te sluiten omdat dan de stijgingspercentage van het fietspad te hoog is voor fietsers.
Aan de Zwolse zijde zal het fietspad direct na het passeren van het landhoofd afbuigen richting de Schellerdijk. |
Jan post vraagt het volgende:
Het inhijsen is verplaatst naar het eerste weekend van mei. Op 2 mei wordt de Hanze wandelmarathon gehouden, waarbij de route via het Engelse Werk naar de IJsseldijk richting het Kleine Veer gaat. Worden hier nog wegen afgezet i.v.m. het inhijsen. |
|
Antwoord webmaster:
Antwoord volgt zo spoedig mogelijk na contact met ProRail. |
P. Koopman vraagt het volgende:
Hieronder zag ik een antwoord waarin u schreef over een mogelijke hogesnelheidslijn. Zijn er dan plannen om van de Hanzelijn een HSL-(noord)/(oost) te maken (in de toekomst). |
|
Antwoord webmaster:
Correct, er zijn (of waren) inderdaad plannen voor een mogelijke HSL verbinding. Daarbij moet niet gedacht worden aan een aparte baan zoals bij de HSL-zuid, maar wel aan de mogelijkheden om 200 km/h te rijden. De HSL-Oost was - als ik mij niet vergis - een project dat liep van Amsterdam via Utrecht richting Arnhem, maar dat is tot dusver afgeblazen. |
Frederik vraagt het volgende:
In je update van vandaag, 7 april, staat dat binnen niet al te lange tijd het spoorstuk Oude IJsselbrug en Wezep via de tunnel gaat. Kan jij toevallig aan gedetaillerde info komen over wanneer dit gebeurd, of hier een weekend voor nodig is etc. En verder, is het nodig dat dit al binnenkort gebeurd vanwege de fly-over en het zand dat gestort moet worden naast deze fly-over (rechts als je vanuit Amersfoort naar Zwolle gaat)? Dit zand komt dan dus tussen de tunnelbak en de lijn Amersfoort - Zwolle. Hopelijk begrijp je mij. In ieder geval weer bedankt! |
|
Antwoord webmaster:
Op dit moment heb ik nog geen precieze datum. Wel weet ik dat de aanpassing van het tracé een buitendienststelling nodig heeft voor de realisatie. Deze werkzaamheden hebben inderdaad te maken met de aanleg van een zandlichaam voor de Hanzelijn en uiteraard voor de sporen naar de Veluwelijn. |
Joke vraagt het volgende:
Gaat het inhijsen nog door in het weekend van 17 april. |
|
Antwoord webmaster:
Nee, het is verplaatst naar het weekend van 01 en 02 mei. ProRail zal daarover meer informatie verschaffen in de loop van de week. |
Ariën vraagt het volgende:
Waar is de beste plek om de inhijzing van het brugdeel welke begin mei zal plaatsvinden te kunnen bekijken? |
|
Antwoord webmaster:
ProRail zal een terrein inrichten waar vandaan het publiek tussen 10.00u en 17.00u kan komen kijken. Dit terrein zal langs de Geldersedijk liggen te Hattem. |
Jan De Gooijer vraagt het volgende:
Geen vraag maar een antwoord. De pennen op de balken van foto 17 op 15 januari dienen voor het vasthechten van het beton aan de balk. Je ziet ze op alle plekken waar later beton wordt gestort. |
|
Antwoord webmaster:
Bedankt voor de uitleg, deze vraag moest inderdaad nog beantwoord worden. |
Bas vraagt het volgende:
Hoeveel meter is het stuk wat nu op de grond wordt gebouwd en er straks wordt tussen gehezen? |
|
Antwoord webmaster:
Ongeveer 150 meter lang.
(Enkele vragen n.a.v. foutieve informatie verwijderd; het betrof hier een typfout: 250 meter moest 150 meter zijn) |
Ewald vraagt het volgende:
Wanneer mogen we met de fiets de brug gebruiken? Toch niet pas wanneer er treinen rijden? |
|
Antwoord webmaster:
Zodra de brug in gebruik wordt genomen zal ongeveer tegelijkertijd het fietspad begaanbaar worden. De opening van de brug is eerder dan de ingebruikname van de Hanzelijn. Vanaf juni / juli 2011 moeten de eerste treinen vanaf de Veluwelijn over de nieuwe brug rijden, de Hanzelijn zelf zal vanaf eind 2012 in gebruik worden genomen. |
Frederik vraagt het volgende:
Het landhoofd van Hattem heeft een bepaalde vorm. Weet jij waarom deze opbouw is zoals die is? |
|
Antwoord webmaster:
Dit is omdat alle krachten van de brug aan de Hattemse zijde moeten worden opgevangen. De Zwolse zijde van de brug zit niet vast aan het land zelf. |
Henk Schotkamp vraagt het volgende:
Is het technisch mogelijk om de Webcam aan de Ijssel zo te plaatsen dat zowel de bouwplaats van de overspanning als de Hattemse kant in een shot te vangen is? |
|
Antwoord webmaster:
De webcam is in beheer van ProRail en dus niet van Hanzelijn-Hattem.nl. Vooralsnog zal de focus liggen op de hoofdoverspanning. Verder lijkt het mij niet dat de webcam allebei de delen in beeld kan brengen, gezien de beeldhoek. |
Kasper vraagt het volgende:
Hoeveel werknemers werken er (ongeveer) aan de brug op 17/18 April? Dit is de dag wanneer het deel van Hattem en Zwolle aan elkaar verbonden wordt. |
|
Antwoord webmaster:
Ongeveer 80 werknemers zullen aanwezig zijn bij het invaren en inhijsen van de hoofdoverspanning. |
Marco vraagt het volgende:
Ik las iets over snelheden t/m 200 km/h. Wat voor type materieel kunnen we verwachten op de Hanzelijn? Volgens mij komt het meeste NS materieel hiervoor niet in aanraking en tevens zouden de aanzetsnelheden hiervoor te laag zijn. |
|
Antwoord webmaster:
Dat klopt. De Hanzelijn wordt ontworpen voor snelheden tot 200 km/h, maar het is verre van zeker dat het materieel daar (voorlopig) ook echt mee gaat rijden. Bij de opening van de Hanzelijn zal gewoon ATB geinstalleerd zijn als beveiligingssysteem, waarbij ETCS ook aanwezig zal zijn voor in de toekomst. Dus ICMm, vIRM etc. zal waarschijnlijk op de Hanzelijn gaan rijden. |
Gertjan vraagt het volgende:
Ik ben benieuwd of er al iets bekend is over hoe fietsers vanaf Hattem, Wapenveld en omstreken op de brug kunnen komen? Het meest handige is een verbinding met de Geldersedijk, dit blijkt echter in verband met de hellingen niet mogelijk te zijn. Hoe wordt dit opgelost? |
|
Antwoord webmaster:
Fietsers kunnen via de Gapersweg de brug op. Het is niet mogelijk om het fietspad aan te sluiten op de Geldersedijk zelf, omdat dan de helling te stijl wordt. |
Fre vraagt het volgende:
Foto no 8 van afgelopen maandag, staat er iets op de bolder, maar .........wat is dat nou ??? |
|
Antwoord webmaster:
Eerlijk gezegd zou ik het niet weten, wellicht is het iets om er voor te zorgen dat het touw van een voor anker liggend schip niet wegglipt? |
Peter vraagt het volgende:
Hoeveel mensen werken er totaal aan de bouw van de brug? |
|
Antwoord webmaster:
Ongeveer 80 mensen werken in ploegendiensten aan de bouw van de brug. |
G. Pijnappels vraagt het volgende:
Waarom is er een wissel nodig op de brug? Lijkt mij een extra risico. |
|
Antwoord webmaster:
De wissel is nodig voor de intakking van de Veluwelijn op de Hanzelijn. Zonder de wissel kan de Veluwelijn niet aangesloten worden op de Hanzelijn. Er is echter een zeer klein risico, omdat de treinen elkaar niet hoeven te kruisen. |
Jasper vraagt het volgende:
Hoe veel tijd ben je normaal kwijt in week aan dit project? Fotograferen, reistijd, website onderhouden, de hele reut dus?
Ik kijk altijd met plezier naar je updates, zowel de foto\s als de geschreven tekst. Mocht je hier ooit een boek over publiceren, dan wil ik er eentje hebben. |
|
Antwoord webmaster:
Het fotograferen doe ik meestal als ik uit school kom of toch in de buurt van Zwolle ben. Dus de reistijd telt eigenlijk niet echt mee. Het kost echter wel wat moeite om dichtbij de brug te komen zonder op het bouwterrein te komen... over het algemeen ben ik wel zo'n 2 - 3 uurtjes bezig om alle locaties te bekijken op het stuk A28 - Zwolle. Het verwerken van de foto's kost een uurtje en het bijhouden van de site zelf maar een kwartiertje - half uurtje per week. |
A. van der meulen vraagt het volgende:
Als ik het goed begrepen heb is Max Bogl de fabrikant en leverancier van onze nieuwe spoorbrug. Deze firma heeft diverse filialen in Duitsland en daarbuiten. Uit welke plaats is de brug, in delen, afkomstig ?
Bij voorbaat mijn dank. |
|
Antwoord webmaster:
De brugdelen zijn afkomstig uit de fabriek van Max Bogl in Neumarkt, Zuid-Oost Duitsland. |
Frederik vraagt het volgende:
Hoe wordt de hoofdoverspanning, die in het weekend van 17 april wordt ingehesen, uiteindelijk (snel) vast gezet? Natuurlijk zal er flink wat laswerk worden gedaan maar wordt er ook nog op andere manieren verankerd? |
|
Antwoord webmaster:
Dat zal grotendeels gebeuren door laswerk. Tot die tijd blijft de brug 'vast' door het mechanische systeem waarmee de brug ook ingehesen wordt. |
A. Nijboer vraagt het volgende:
Op de pagina "trace" staat het volgende:
"In principe zou dit een zogenaamde 'bottleneck situatie' moeten creeren, maar waarschijnlijk zal dit worden voorkomen door een goede dienstregeling."
Dit feit is al jaren bekend. hetzelfde geldt voor de autosnelweg A28. Al het verkeer vanuit het noorden en zuiden moet door Zwolle heen. Waarom is er dan gekozen voor een Hanzelijn dwars door Zwolle, en waarom wordt de nieuwe IJselbrug maar 2 banen, en krijgt de Hanzelijn niet een aparte spoorlijn over de brug?! |
|
Antwoord webmaster:
Om gelijk alle mogelijkheden even te bespreken: er zijn diverse scenario's mogelijk (geweest); allereerst was het mogelijk om geen verbinding te maken naar Zwolle maar om via Emmeloord te gaan; dit was de Zuiderzeelijn-variant. Deze werd van tafel geschoven, omdat het geen verbetering zou opleveren voor het noordoosten van het land. Ook zou het voor het goederenvervoer naar bijvoorbeeld Coevorden geen verbetering zijn. Een tweede optie zou zijn om de oude brug te behouden voor de Veluwelijn en een tweede te bouwen voor de Hanzelijn. Ook dat is geen goede oplossing, omdat je dan te maken hebt met een dubbele geluidstoename en nog minder zicht. Juist doordat de oude brug weg gaat en een nieuwe er voor terug komt, krijg je een opener landschap. Gezien de bottleneck levert het ook economisch gezien minder voordeel op: de oude brug moet openingstijden houden voor scheepvaart waardoor verkeer over de Veluwelijn nog steeds hinder zou ondervinden. Die tijd zou makkelijk ingehaald kunnen worden via de nieuwe spoorbrug. Daarbij is het zo dat vier sporen over de Hanzelijn brug een goed idee zou zijn geweest, ware het niet dat dat overbodig is met gebruik van een goede dienstregeling. Als de Hanzelijn overigens niet door Zwolle zou lopen, dan valt een belangrijk economisch argument weg: een betere verbinding met het noordoosten. De komende jaren, in aanloop naar de Hanzelijn zal er in het stationsgebied van Zwolle behoorlijk wat gaan veranderen om de toekomstige groei van het reizigersvervoer zonder al te grote problemen op te vangen. |
Remi vraagt het volgende:
Wat zijn de voordelen van de Hanzelijn? |
|
Antwoord webmaster:
Deze vraag (gesteld door een andere bezoekers) is elders op deze pagina al beantwoord; graag even eerst controleren of de vraag al gesteld is alvorens deze opnieuw te stellen. Bij voorbaat dank! :-) |
A.ven der Meulen vraagt het volgende:
Op foto nummer 17 van 15 januari is een onderdeel te zien met een heleboel pennen er op, op andere delen zijn ze ook te zien. Vraag: waar dienen deze pennen voor en waar worden ze geplaatst?
Zou het mogelijk zijn om foto's te zien van het werk van de lassers. Zij werken in het "verborgen", maar ze zijn erg belangrijk; daarmee bedoel ik de kwaliteit van hun werk! Ik heb veel waardering voor deze verslaggeving. |
|
Antwoord webmaster:
Waar het precies voor dient is mij helaas ook onduidelijk, hier zal ik nog even navraag naar moeten doen.
Het werk van de lassers vastleggen is iets wat niet zo maar kan; sowieso fotografeer ik alleen vanaf plaatsen waar een ieder in principe mag komen en zal ik nooit zonder toestemming of zonder afspraak op de brug komen. Het werk van lassers - inderdaad iets wat 'verborgen' is voor het blote oog - vastleggen is daarom haast onmogelijk. |
C.D. Borst vraagt het volgende:
De laatste liggers van de landhoofden zijn gelegd en dan zie je dat de oplegging ervan aan de Hattem-kant vele malen groter is dan aan de Zwolse kant. Wordt de brug aan de Hattem-kant verankerd (ook al omdat al betonwerk nog niet klaar is) en krijgt zij aan de Zwolse zijde de mogelijkheid om uit te zetten, of ....? |
|
Antwoord webmaster:
Aan de Zwolse zijde is het inderdaad mogelijk voor de brug om uit te kunnen zetten of te krimpen door de weersinvloeden. Het landhoofd aan de Hattemse zijde is nog niet gereed en daarom zijn de brugdelen tijdelijk op pijlers gelegd naast het landhoofd zelf. Zodra het landhoofd af is, zullen de brugdelen worden verankerd aan het landhoofd. |
C.D. Borst vraagt het volgende:
Het fietspad aan de Zwolse kant is (nagenoeg) aangebracht. Nu is ook te zien welke breedte het pad ongeveer krijgt. Maar schijn mag bedriegen, het lijkt allemaal wat aan de krappe kant te worden als hier vice versa gebruik van wordt gemaakt. Wat is de reden van deze beperkte breedte? |
|
Antwoord webmaster:
Voor zover bekend is het een normale breedte zoals dat standaard gebruikt wordt in Nederland. Overigens moet er wel bij opgemerkt worden dat de situatie zoals die nu lijkt, kleiner is dan de werkelijke toestand straks. Er moet nog een geluidsscherm / windscherm komen en het asfalt zal wel aardig wat hoger komen te liggen dan de 'bovenkant' van de onderkant van het fietspad-deel dat aan de brug vast zit. |
C.D. Borst vraagt het volgende:
Bij het viaduct over de Zuiderzeestraatweg is een gedeelte van het zandlichaam afgegraven. Wat is reden dat die grond weer wordt afgegraven? |
|
Antwoord webmaster:
Een deel van het zand wat daar lag was nodig voor werkverkeer om het tracé op te komen. Dat zand is verwijderd. Daarvoor in de plaats is er nu normale grond gekomen, om het zandlichaam af te dekken en voor het ontstaan van begroeiing. |
Jasper vraagt het volgende:
Kunnen we het inhijsen van de hoofdoverspanning nog steeds op 17 april verwachten? Het lijkt mij erg optimistisch de complete overspanning voor die tijd te bouwen terwijl er nu nog niets te zien is, en het water nog een tijdje hoog zal zijn door smeltwater. |
|
Antwoord webmaster:
Op dit moment is er bij de webmaster niks bekend over het eventueel verplaatsen van de data; natuurlijk is het weekend van 17 april een datum in de planning die regelmatig kan verschuiven. Zeker in de bouw is het gebruikelijk dat er dingen kunnen veranderen.
De stand van de IJssel daalt weer snel maar het is de vraag voor hoe lang. Voorlopig kan er weer gebouwd worden in de uiterwaarden aan de Zwolse kant. |
nicole vraagt het volgende:
Wordt naast de Gelsersedijk de Parallelweg ook tijdelijk afgesloten wegens de werkzaamheden? |
|
Antwoord webmaster:
Deels; alleen fietsers en bussen kunnen gebruik maken van een speciale tunnelconstructie die de weggebruikers beschermt tegen de gevaren van de bouw. Automobilisten dienen gebruik te maken van een omleiding. |
Jvd vraagt het volgende:
Wat gebeurt er met de huidige spoorbrug? Wordt deze ergens herplaast of verdwijnt deze als oud ijzer? Het is immers een unieke brug met zijn hefgedeelte? |
|
Antwoord webmaster:
Deze brug zal worden afgebroken; vervolgens worden de dijklichamen ontgraven. Wat er precies met de brug gaat gebeuren is redelijk onbekend, maar waarschijnlijk gaat het grootste gedeelte van de brug naar de oud ijzer boer. |
Rob vraagt het volgende:
Ik hou deze site altijd met veel plezier in de gaten. Kunnen we binnenkort wellicht een update verwachten van het gehele Kampen - Zwolle trace? Zaken als foto's station kampen en alles wat onderweg van Kampen naar Zwolle gebeurt. Of wellicht zelfs vanaf de Drontemeertunnel. |
|
Antwoord webmaster:
Helaas is dat voor mij niet al te makkelijk om te doen, omdat alles per fiets gebeurt. Wellicht dat er binnenkort nog een mooie reportage komt, maar voorlopig ga ik geen data noemen! ;) |
De Leeuw vraagt het volgende:
Mag je straks in januari alleen met de fiets langs de afzetting van de Geldersedijk of ook met de brommer? |
|
Antwoord webmaster:
Voor zover bekend mogen fietsers en bromfietsers gebruik maken van de doorgang. |
Frederik vraagt het volgende:
Hoe scherp wordt de bocht vanaf de brug (Hattem-zijde) naar de tunnelbak? Kijkend naar allerlei foto's lijkt mij dit een aardig scherpe soort van S-bocht. Enig idee wat de snelheid is die de trein / spoor op dat stukje aankan? |
|
Antwoord webmaster:
Op deze vraag komt nog een antwoord, dit moet worden nagevraagd bij de bouwers. |
R.P. vraagt het volgende:
Er stond een tijd lang op de hoofdpagina wat de waterstand IJssel deed. Ik vond dit wel interessant, maar zie dat deze verdwenen is. Kan deze misschien teruggeplaatst worden? |
|
Antwoord webmaster:
Dit onderdeel van de website komt terug op het moment dat de eerste ladingen sneeuw gaan smelten in de Alpenlanden. Op dit moment is daar nog lang geen sprake van. |
Harry vraagt het volgende:
Hoe gaan de bovenleidingsmasten op de Hanzelijn uitzien?
De Hanzelijn wordt qua bovenbouw in delen van station Lelystad Centrum tot intakking Veluwelijn aangelegd. Gaat dit ook met de levering van ERTMS en ATB door Alstom? En wanneer wordt de ERTMS en ATB getest? |
|
Antwoord webmaster:
Voor zover bekend bij de webmaster zullen de bovenleidingsmasten het standaard ontwerp krijgen zoals deze tegenwoordig ook toegepast worden op nieuwe spoortrajecten. Zie de website van P&K Rail.
De Hanzelijn wordt ook voorbereid op de komst van een mogelijke hogesnelheidslijn richting het noorden van Nederland en noordwesten van Duitsland. Daarom is ERTMS wel van belang. Daarnaast zal hoogstwaarschijnlijk gebruik worden gemaakt van ATB, omdat niet zeker is of alle treinen in 2012 al wel ERTMS ingebouwd hebben. |
Frederik vraagt het volgende:
Enig idee wanneer de resterende rode liggers gebracht worden voor de Hattem zijde? En ook enig idee wanneer de fietsdelen komen (en worden opgehangen)? |
|
Antwoord webmaster:
Nee, helaas worden dit soort data zelden van te voren publiekelijk bekend gemaakt (ook vanwege veiligheidsredenen); mocht het bij Hanzelijn-Hattem.nl bekend zijn dan is het veelal zo dat dit wordt verstrekt zonder dat het gepubliceerd mag worden op de website. Zodra er delen vervoerd worden zal het vanzelf op de website komen, het plaatsen van data is helaas niet mogelijk. |
Kyrstyn Nyrdyff vraagt het volgende:
Hoe hoog wordt de doorrijhoogte voor auto's op de Geldersedijk? Of wordt er een stukje dijk uitgegraven en verlegd? Het ziet er nu "eng" laag uit allemaal. |
|
Antwoord webmaster:
De doorrijhoogte zal 4 meter 60 zijn, zoals dit bij alle normale viaducten is. De liggers die boven de Geldersedijk komen te liggen zijn ten opzichte van de andere liggers slanker, waardoor er een grotere doorrijhoogte mogelijk is. We hoeven dus niet bang te zijn dat je je hoofd stoot! ;) |
Jacob Loosman vraagt het volgende:
Als ik over de N50 vanaf Kampen richting
Zwolle rij kom ik na Kampen 2 viaducten tegen; een links en een rechts van de N50. De trein gaat er links overheen en het verkeer rechts. Waar dienen deze viaducten voor, er gaat immers geen verkeer onderdoor? |
|
Antwoord webmaster:
Deze twee viaducten zijn voor de (mogelijke) toekomstige by-pass over de IJssel. Omdat het aanpassen van de Hanzelijn én N50 in de toekomst veel geld zou gaan kosten in het geval van een by-pass, is besloten om vroegtijdig een tweetal viaducten te bouwen. |
Remco vraagt het volgende:
Is het al bekend op welke manier de hoofdoverspanning van de brug geplaatst gaat worden? |
|
Antwoord webmaster:
De hoofdoverspanning zal in de uiterwaarden aan de Zwolse kant van de IJssel in elkaar gebouwd worden. Als deze gereed is, zal dit brugdeel op twee pontons worden geladen. Daarna zal dit ponton naar de juiste positie gaan, waarna de brugdelen worden ingehesen.
Om de werkzaamheden zo spoedig mogelijk te laten verlopen zal een weekend lang het scheepvaartverkeer op de IJssel stil gelegd worden. |
Remco vraagt het volgende:
Wat voor grond ligt er precies, en geeft die grond ook problemen met de bouw? |
|
Antwoord webmaster:
Het grootste gedeelte van de Hanzelijn in de gemeente Hattem ligt op vochtige veengrond. Dit houdt in dat op grote delen van het tracé rekening moest worden gehouden met verzakking. Voordat de zandlichamen werden aangebracht is er op diverse locaties water uit de grond gepompt (zie deze foto), zodat de bodem steviger werd. Daarna is een zandlichaam aangebracht. Deze moest eerst inklinken (verstevigen) voordat er op gebouwd kon worden. |
C.D. Borst vraagt het volgende:
In het feitenoverzicht staat dat over een lengte van een halve tot 2 kilometer (resp. noord- en zuidzijde) langs het trace geluidswallen zullen worden geplaatst. Dit zal voornamelijk op de aanloop van de brug zijn.
Kun je ook aangeven wat de hoogte van die geluidswallen zal worden, uit de animaties valt dat niet op te maken.
Wordt het misschien een bovengrondse tunnelbak? |
|
Antwoord webmaster:
In het Tracébesluit Hanzelijn Aanvulling Hattem-Zwolle (zie deze pdf) is op pagina 19 te lezen dat het zal gaan om geluidsschermen van een maximale hoogte van 1 meter, om zo de geluidsdruk onder het maximum te krijgen. |
C.D. Borst vraagt het volgende:
Is er al iets bekend over de hoogte van de nieuwe parallelweg / fietspad aan de Geldersedijk? Wordt het huidge niveau nog aangepast zodra de bestaande spoorlijn is gesloopt, dat scheelt een klimmetje voor de fietsers.
Als je e.e.a. afzet t.o.v. de aanzet van het landhoofd waar men nu het betonijzer knoopt, lijkt het erop dat het nieuwe niveau niet erg veel lager komt. |
|
Antwoord webmaster:
Er wordt inderdaad het een en ander afgegraven tegen de tijd dat straks de huidige spoorwegovergang is verdwenen. Het is niet zo dat er helemaal geen 'klimmetje' meer is; het is maar tot een bepaalde hoogte mogelijk om de parallelweg af te graven. |
H. Schotkamp vraagt het volgende:
Komt er bij de bouw van de IJssel spoorbrug in de Hanzelijn nog een soort van open dag? |
|
Antwoord webmaster:
Op dit moment is daar nog niks over bekend, maar er bestaat zeker een kans dat volgend jaar of het jaar daarop een open dag wordt gehouden op de Dag van de Bouw. Tijdens de Dag van de Bouw worden er veel bouwprojecten in het hele land opengesteld voor bezoekers om eens een keer een kijkje te nemen zonder hekken er voor. Dit bleek bleek in Dronten en Kampen dit jaar wederom een succes: vele dagjesmensen kwamen op de Dag van de Bouw af. Hou de website in de gaten komende lente! |
Robert vraagt het volgende:
Zijn er ook informatieboekjes over de bouw van de Hanzelijn? Wij willen een werkstuk houden over dit onderwerp, een boekje met informatie zou handig zijn. |
|
Antwoord webmaster:
Op de website van ProRail zijn folders te downloaden in pdf-formaat. Klik hier om naar die pagina te gaan. |
Remco vraagt het volgende:
Waarom komt de Hanzelijn precies? Wat zijn de voordelen ten opzichte van andere lijnen? |
|
Antwoord webmaster:
De Hanzelijn wordt gebouwt omdat er een stuk mist tussen Lelystad en Zwolle. De Flevolijn loopt van Amsterdam naar Lelystad en stopt daar. Omdat zowel Lelystad, Zwolle als Amsterdam grote steden zijn is er vraag naar een verbinding. Niet alleen komen er nieuwe stations bij waardoor plaatsen als Dronten en Kampen aangesloten worden op het landelijke spoorwegnetwerk, ook zal het noorden van Nederland nu sneller in Amsterdam kunnen komen. Zwolle fungeert in het spoorwegnetwerk namelijk als een knooppunt / toegangspoort van en naar het noorden richting de Randstad.
De lijn Amersfoort - Amsterdam / Schiphol waar nu dagelijks de Intercity's uit het noorden over heen reizen op weg naar Schiphol is erg druk; met de huidige reizigersgroei raakt die spoorlijn overbelast. Als er Intercity's vanuit het noorden via Zwolle - Lelystad - Amsterdam / Schiphol kunnen, zal de Gooilijn dus worden ontzien. |
Johan Knegt vraagt het volgende:
Ik ben erg benieuwd naar het trace van het fietspad, zowel aan de Hattemse als aan de Zwolse kant. Waar komt de aansluiting in Hattem en waar in Zwolle.
Vanuit het onderwijs (ik ben werkzaam op Greijdanus en inwoner van Hattem) komen er erg veel fietsers vanuit Hattem, Wezep en zij maken nu gebruik van het fietspad langs het rangeerterrein. Ook studenten en docenten van Windesheim maken veel gebruik van dit fietspad en tevens een flink aantal werknemers die achter het station werken in een van de vele kantoorgebouwen. Kortom: is er rekening gehouden met deze stroom fietsers.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
Met vriendelijke groet,
Johan Knegt |
|
Antwoord webmaster:
Een tijdje terug is er vanuit Hanzelijn-Hattem.nl al eens een verzoek gedaan richting ProRail / gemeente Hattem - Zwolle - Oldebroek om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor een fietspad helemaal vanaf Hattemerbroek richting Zwolle via de nieuwe spoorbrug. Daar zijn gesprekken over gevoerd, wat de status van dat idee nu is, is bij ons onbekend.
Echter, er is wel het een en ander bekend over de het fietspad zelf. Fietsers vanaf Hattem kunnen via de Gapersweg naar de brug fietsen. Aangezien de helling te stijl, kunnen fietsers niet vanaf de Geldersedijk direct de brug op. Eenmaal aan de Zwolse kant van de IJssel zal het fietspad worden aangesloten op de huidige Schellerdijk. |
Frederik vraagt het volgende:
De "hoofdpeiler" aan de Zwolse kant direct aan de IJssel is inmiddels een tijdje af. Echter, die stalen omhulsels (geen idee hoe ze heten) om destijds te kunnen uitgraven staan er nog. Wat komt er in dit nog aardig diepe "gat". Wordt dit gewoon opgevuld met zand? Of misschien toch nog een betonmix? |
|
Antwoord webmaster:
Sowieso komt daar een enorme grote bak met beton. Dat 'blok' heeft een grootte van een normale rijtjeshuis. Dit is nodig mocht er in de toekomst ooit een schip tegen de brug aan varen. De damwanden (stalen omhulsels) blijven wellicht nog even zitten vanwege de werkzaamheden die nu nog plaats vinden. Ook aan de Hattemse kant van de IJssel bevinden die damwanden zich direct langs het water; dit is speciaal op verzoek van Rijkswaterstaat gedaan. |
Frederik vraagt het volgende:
Komt er misschien nog een soort rondleiding binnenkort? Ik vind het zo machtig mooi om allemaal te zien. Ik kan echter dus niet langs bijv. die grote peilers etc lopen omdat dat simpel weg niet mag... |
|
Antwoord webmaster:
Bij informatieavonden is wel eens iets gezegd over een mogelijk bezoekerscentrum, wat de plannen daar nu van zijn is bij de webmaster niet bekend... hierover komt nog een vervolg antwoord. |
Cees vraagt het volgende:
Ik verheug me erop over de brug te gaan fietsen. Hebben we dan net zo'n mooi uitzicht over de IJssel als bij de autobrug, dus zonder schermen die het uitzicht belemmeren? |
|
Antwoord webmaster:
Er komen transparante veiligheidsschermen langs het fietspad te staan, dus er zal zeker een mooi uitzicht zijn. |
Han Visser vraagt het volgende:
Weet jij toevallig of die webcam van de nieuwe spoorbrug het niet doet? Want de webcam van station Lelystad zie je duidelijk veranderen.
Ga zo door met je foto`s enz. Bedankt, ze zijn mooi. |
|
Antwoord webmaster:
De beelden van de webcam bij de spoorbrug worden elke minuut ververst, als de webcam aan staat. In het weekend staat de webcam nog wel eens uit. |
Albert vraagt het volgende:
Kunnen er van de huidige webcam ook weekfilmpjes worden gemaakt? |
|
Antwoord webmaster:
Waarschijnlijk is ProRail hier al mee bezig. Bij de registratie van de bouw van de Drontermeertunnel zijn achteraf ook heel veel weekfilmpjes geplaatst.
Het archief van Hanzelijn-Hattem.nl bewaart overigens alleen per dag één beeldje. |
Jan van Schaik vraagt het volgende:
Er zijn ook veel mensen uit Hattem, Wapenveld, Heerde etc. die dagelijks met de snorbrommer / scooter richting Zwolle gaan. Kunnen deze ook gebruik maken van het nieuwe fietspad daar dit toch breed genoeg is. |
|
Antwoord webmaster:
Voor zover bekend mogen scooters / brommers ook gewoon gebruik maken van de brug. Naast fietsers kunnen voetgangers ook over de brug lopen, dus allerlei verschillende soorten vervoersmiddelen moeten er overheen kunnen. |
Peter vraagt het volgende:
De overspanning van de brug over de IJssel, wordt dat een deel?
Dat moeten dan grote segmenten zijn! Hoe worden deze aangevoerd en geplaatst? |
|
Antwoord webmaster:
De hoofdoverspanning wordt inderdaad als één deel geplaatst. Met een groot schip wordt dit deel aangevoerd vanuit Zuid Duitsland richting Zwolle. Uiteindelijk zal de IJssel afgesloten worden voor het scheepvaartverkeer, om vervolgens dit grote deel in te hijsen. Dit zal zeker een weekend in beslag nemen.
De overspanning van de brug over de IJssel, wordt dat één deel? Dat moeten dan grote segmenten zijn! Hoe worden deze aangevoerd en geplaatst? |
Gert vraagt het volgende:
Waarom zijn de eerste liggers die geplaatst zijn nog niet rood gekleurd? Hoe worden deze later van de rode kleur voorzien? |
|
Antwoord webmaster:
Op het moment dat de eerste liggers klaar waren om in de rode kleur te worden gespoten, was nog niet bekend wat de definitieve tint rood zou gaan worden. Bovendien vroeg de productie van de verf de nodige tijd. Om de bouwplanning niet te vertragen is ervoor gekozen de eerste liggers alvast op transport te zetten en deze op een later moment op de bouwlocatie te voorzien van de definitieve coating. De constructie die momenteel bovenop de liggers is geplaatst dient daarbij als frame voor de spuitcabine. De cabine wordt ook gebruikt om transportschade en lasverbindingen aan de andere liggers bij te werken.
(Gecorrigeerd antwoord, met dank aan Joost Mulder / ProRail) |
C.D. Borst vraagt het volgende:
Op welke manier wordt het fietspad aan de brug "geplakt" en hoe breed wordt het fietspad? |
|
Antwoord webmaster:
Het fietspad zal breed genoeg zijn om bijvoorbeeld als noodroute te dienen voor brandweerwagens e.d. Neem daarbij nog een marge aan beide kanten, dan kom je al gauw uit op enkele meters. De exacte afmetingen zijn helaas hier niet bekend. Wellicht dat dit antwoord later nog komt.
Het fietspad zal worden 'los' van de brug zelf komen te hangen, omdat het fietspad later bij het ontwerp er nog bij is gekomen.
Op de recente foto's van de spoorbrug in aanbouw zijn diverse punten te zien onderaan de zijkant van de liggers (klik hier voor de foto), hieraan komt straks een constructie waaraan het fietspad vast komt te zitten. Op deze illustratie is goed te zien hoe het fietspad aan de brug vast komt te zitten. |
Arian van Spijk vraagt het volgende:
Mijn vraag is alles wat jullie vast leggen komt dat ook op een DVD uit? Zo ja wat zijn de kosten daar van. |
|
Antwoord webmaster:
Op dit moment zijn er nog geen plannen om alle gefotografeerde stukken te publiceren op DVD. Wellicht als in 2013 de Hanzelijn klaar is kan er een boek worden uitgegeven, maar dat zijn nu nog 'wilde plannen'. |
Ewald vraagt het volgende:
Wanneer kunnen we met de fiets gebruik maken van de brug? Ook pas als er treinen rijden? |
|
Antwoord webmaster:
Naar alle waarschijnlijkheid zal dat tegelijkertijd zijn met de volledige in gebruikname van de brug zijn in juni 2011. |
Silvo Boschman vraagt het volgende:
De eerste liggers zijn geplaatst en ik zag dat de liggers niet van het midden van een pilaar naar het midden van een andere pilaar worden gelegd. De volgende ligger zal dus zonder ondersteuning van een pilaar aan de vorige worden gemonteerd, dit lijkt dan een zwak punt. Er zal ongetwijfeld zijn nagedacht om het zo te doen maar het maakte me wel nieuwsgierig waarom dit zo wordt gedaan. |
|
Antwoord webmaster:
Er is gelukkig ook over nagedacht. Ter ondersteuning van de liggers worden er tijdelijke hulppijlers gebouwt. Deze steunen op een fundering van een aantal heipalen in de grond met een betonlaag er op. De liggers zijn heel erg zwaar, waardoor er inderdaad extra hulp nodig is. Met deze tijdelijke hulppijlers (gemaakt van staal) kan alles veilig worden geplaatst. Zodra de liggers er op liggen worden de tijdelijke pijlers weer verwijderd. |
Elyssa van der Mee vraagt het volgende:
Wat vinden de bewoners van de nieuwe spoorlijn die recht voor hun huis komt?
|
|
Antwoord webmaster:
Gemengde gevoelens: er zijn zowel voor- als tegenstanders. Sommige families worden door de Hanzelijn van elkaar gescheiden, voor sommige families is het juist beter: zo neemt het geluidsoverlast bij de brug over de IJssel af. Benieuwd naar meer over de Hanzelijn en de negatieve en positieve dingen eraan? Kijk dan eens naar de uitzending 'Spoor van Leven', klik hier. |
Marg van der Linde-Last vraagt het volgende:
Waar in Hattem zal de oprit komen voor het fietspad naast het spoor op de nieuwe spoorbrug over de IJssel? |
|
Antwoord webmaster:
Op dit moment ziet het er naar uit dat fietsers vanaf de Gapersweg het fietspad op kunnen. Dat dit niet direct vanaf de Geldersedijk kan heeft te maken met de enorme helling die fietsers zouden moeten nemen om op het gelijke niveau te komen als de spoorbrug. |
Gerard Blok vraagt het volgende:
In het traject is te zien dat er tussen de Veluwelijn en de Zuiderzeestraatweg een viaduct wordt gebouwd. Waarvoor wordt dit viaduct aangelegd. |
|
Antwoord webmaster:
Dit kleine viaductje zal straks een extra onderdoorgang zijn voor verkeer komende vanaf Netelhorst. Nu heeft bedrijventerrein Netelhorst maar een toegangsweg en daar komt er straks dus nog eentje bij. |
Jesper vraagt het volgende:
Nu er een nieuwe spoorbrug komt bij Hattem over de IJssel, komt daar dan ook een nieuwe fietsbrug? |
|
Antwoord webmaster:
Er komt naast het spoor ook een gedeelte te liggen waar straks een fietspad op komt. Nadat de gemeente Hattem de strijd om een tunnel verloor was een van de eisen dat er op z'n minst een fietsverbinding zou worden gecreëerd door middel van een fietspad bij de brug. |
Harry vraagt het volgende:
Hanze Rail Team heeft de opdracht gekregen om de bovenbouw van de Hanzelijn aan te leggen. Waar gaat Hanze Rail Team eerst de bovenbouw aanleggen op de Hanzelijn vanaf 2010? |
|
Antwoord webmaster:
Nu het HanzeRailTeam het contract heeft getekend is de opdracht nu officiëel uitgegeven. Dit betekend dat de komende 10 maanden zij de tijd krijgen om de planning te maken, materialen in te kopen etc. Daarom is er op dit moment nog niks bekend over wanneer de eerste tekenen van bovenbouw zichtbaar zijn. |
W. Steenbergen vraagt het volgende:
Zijn er al tekeningen / impressies van de kruising van de Hanzelijn met de Geldersedijk? |
|
Antwoord webmaster:
Jazeker, deze zijn onder andere te zien op de DVD van ProRail (deze is te verkrijgen door een mail te sturen naar hanzelijn@prorail.nl.
Hier zijn twee screenshots uit die DVD; screenshot 1 vanaf de locatie dichtbij de huidige spoorwegovergang, screenshot 2 meer richting het kruispunt Zuiderzeestraatweg / Geldersedijk. |
C.D. Borst vraagt het volgende:
Komt er ook een fietspad vanaf de overweg Hilsdijk parallel aan het spoor dat aansluit op het fietspad dat vanaf de Gapersweg wordt aangelegd?
Op die manier worden fietsers uit Hattemerbroek, Wezep e.v. ook in de gelegenheid gesteld om van de brug gebruik te maken. |
|
Antwoord webmaster:
Die suggestie heeft Hanzelijn-Hattem.nl eind 2007 al een keer neergelegd bij de gemeente Hattem en Oldebroek. Daar zou op een later moment - als de realisatie van de Hanzelijn al een stuk verder is - nog naar gekeken worden. Tot op dit moment is daar nog niks over te zeggen.
Klik hier voor die suggestie destijds. |
Peter vraagt het volgende:
Als fietsforens tussen Hattem en Zwolle vraag ik me af: vanaf wanneer kunnen fietsers gebruik gaan maken van de nieuwe brug? |
|
Antwoord webmaster:
Hier volgt nog een antwoord op. |
Aron vraagt het volgende:
Waarom wordt het zand wat het dijklichaam voor de brug bij Hattem moet vormen, ineens weer gedeeltelijk weggehaald? |
|
Antwoord webmaster:
Het zand wat daar lag was nodig om de grond die onder de zandbult komt te liggen voor te bereiden op de krachten die worden uitgeoefend als treinen over de brug gaat rijden. Dat heet inklinken. De grond is op dit moment zoveel belast geweest met zand dat het dus voorbereid is op de komst van de brug. Nu het zand weg is worden de heipalen in de grond geslagen die nodig zijn voor de fundering van het landhoofd. |
A.M. Zwart vraagt het volgende:
Wat kost de bouw van de Hanzelijn, vragen wij ons af. En dan niet de beraamde kosten, maar de werkelijke. |
|
Antwoord webmaster:
In principe - zover bekend - valt alles nog steeds binnen de verwachte kosten. Pas als de Hanzelijn af is, zullen we meer over de kosten te weten komen. Tot dusver is ruim 1 miljard euro gereserveerd voor de Hanzelijn. |
Harry vraagt het volgende:
Volgens de planning zal de nieuwe spoorbrug al ergens in 2011 gebruikt worden. Worden in 2010 / 2011 de spoorlijnen, bovenleidingsmasten, beveiligingssystemen ATB / ERTMS al aangelegd op de nieuwe Ijsselspoorbrug door Hanze Rail Team die - zoals ik heb begrepen - de bovenbouw van Hanzelijn gaat aanleggen?
Daarbij wil ik ook weten wanneer er testritten zullen plaatsvinden op de nieuwe spoorbrug. |
|
Antwoord webmaster:
Op dit moment is de kans groot dat de Hanze Rail Team er in slaagt om de klus voor de bovenbouw te krijgen. Volgens de globale planning zal de brug medio 2010 gereed zijn voor aanleg van de bovenbouw. Als in 2011 alles gereed is zullen er hoogstwaarschijnlijk wel een aantal testritten gaan plaats vinden met treinen. Wanneer is op dit moment logisch genoeg nog onbekend. |
Pytoyo Steevensz vraagt het volgende:
Krijgt Deventer hiermee ook verbinding via de Hanzelijn? |
|
Antwoord webmaster:
Nee, de Hanzelijn loopt van Lelystad naar Zwolle. Deventer ligt een stuk verderop. Reizigers van Amsterdam naar Deventer kunnen het beste via Amersfoort reizen. |
Jasper vraagt het volgende:
Wanneer zal er begonnen worden met de bouw van de overspanning over IJssel (de boogbrug zelf)? Waar zal dit gedeelte gebouwd worden?
Hoe zal dit gedeelte vervolgens over de rivier gelegd worden?
Verder: overzichtelijke site, met gelikt uiterlijk en alle informatie die je maar kan wensen over de Hanzelijn, mijn complimenten! |
|
Antwoord webmaster:
De start van de bouw van de stalen aanbruggen (de brugdelen vanaf de dijken naar de hoofdoverspanning) zal - als alles volgens de planning verloopt - beginnen in april.
De hoofdoverspanning zal worden opgebouwd in de uiterwaarden van de IJssel, aan de Zwolse kant. Hiervoor is een groot geasfalteerde strook aangelegd. Uiteindelijk zal de hoofdoverspanning met behulp van grote hijskranen op pontons worden gezet waarna het wordt ingehesen boven de IJssel. Hiervoor zal het scheepvaart verkeer enige tijd stil worden gelegd.
In het derde kwartaal van 2010 moet de brug gereed zijn; daarna zal de bovenbouw (sporen, bovenleiding etc.) worden aangebracht. Tot die tijd is er dus nog genoeg te zien in de uiterwaarden. Mocht er nou hoogwater optreden dan heeft de aannemer een evacuatieplan klaar zodat binnen 48 uur de gehele bouwplek kan worden ontruimd. |
W.Jalving vraagt het volgende:
De provincie Gelderland wil het openbaar busvervoer tussen Zwolle en Apeldoorn verbeteren onder de naam Veluwelijn.
Bij de aanleg an de Hanzelijn kom ik ook de naam Veluwelijn tegen zijnde de spoorlijn Zwolle-Amersfoort. Wekt dit geen verwarring?
Zou het niet beter zijn de naam Veluwelijn voor het traject Zwolle - Apeldoorn te vervangen door de oorspronkelijke naam Baronnenlijn? |
|
Antwoord webmaster:
De keuze van de naam 'Veluwelijn' is omdat je vanaf Apeldoorn niet met de trein naar Zwolle kunt door middel van de huidige spoorlijn de Veluwelijn. Voor de reiziger - die uiteraard weet of hij of zij met de bus of trein moet - zal het uiteindelijk niet zoveel verwarring opleveren.
De naam Veluwelijn is echter wel voor het eerst toegepast op de spoorlijn en niet op de busverbinding. |
Arjen de Haas vraagt het volgende:
Komt het fietspad op de brug aan de Noord- of Zuid-zijde (stroom af-waards, resp. stroomopwaards) van de brug? Waar is de hier beneden genoemde dwarsdoorsnede van de brug te vinden en evt. gedetailleerde brug-plattegrond met op en afritten?
bij voorbaat hartelijk dank |
|
Antwoord webmaster:
Het fietspad komt aan de kant van Hattem en dus niet aan de kant van de andere bruggen. Als fietser kun je via speciale opritten de brug op komen.
Kaartjes van de brug volgen later. |
Bernard vraagt het volgende:
Waar blijft de beloofde webcam bij de nieuwe brug? |
|
Antwoord webmaster:
De webcam kan vanwege problemen met de technische leverancier nog geen beelden uitzenden. Hier wordt aan gewerkt. |
Marjan Vis vraagt het volgende:
Hoe lang blijft het fietspad langs de Zuiderzeestraatweg richting Wezep bij de Oostersedijk nog geblokkeerd?
|
|
Antwoord webmaster:
Zover ik weet blijft dat zo tot dat het viaduct grotendeels klaar is. Precieze data komen later. |
Wim Vorstelman vraagt het volgende:
Is er ook al een informatiecentrum van de Hanzelijn waar je op lokatie wat kunt bekijken, onder deskundige begeleiding die wat over deze projecten kan vertellen rondom Hattem / Zwolle?
Ik ben al wel op uitnodiging in Dronten geweest bij de tunnel.
Waar en bij wie kunnen we misschien contact leggen voor een rondleiding?
Alvast bedankt voor de medewerking |
|
Antwoord webmaster:
ProRail heeft tijdens een van de informatie avonden laten weten dat er een grote kans is dat er een of enkele informatiecentra komen bij de spoorbrug. Waar deze komen en wanneer deze geopend zijn is momenteel nog niet bekend. |
A Theil vraagt het volgende:
Gaat de spoorlijn Amersfoort - Zwolle en de Hanzelijn over dezelfde 2 sporen de brug over? Ik zag een doorsnede van een boog-aanbrug met 2 sporen en een fietspad.
Ik las ook dat overweg en spoorhefbrug nabij Hattem verdwijnen. Anderen zeggen dat dat niet klopt. Eerlijk gezegd dacht ik dat er minimaal 4 sporen nodig waren.
Wat is nu juist? |
|
Antwoord webmaster:
De spoorverbinding vanaf Amersfoort zal vlak voor de IJsselbrug splitsen. Het spoor richting Amersfoort gaat - uitgaande van de huidige situatie - verlegt worden, zodat straks de Hanzelijn over dit spoor kan. Het spoor zal daarna bij de spoorbrug aansluiten. De Hanzelijn zal dit spoor via een tunnel overgaan.
Het spoor richting Zwolle zal ook iets verlegd worden. Deze komt meer naar Hattem te liggen. Bekijk deze afbeelding maar, klik hier.
De spoorwegovergang zal uiteindelijk verdwijnen, omdat de brug ook over de Geldersedijk zal gaan. De brug zelf zal maar 2 sporen krijgen, omdat men genoeg tijdwinst behaald met het verdwijnen van de openingstijden voor het scheepvaart omdat de nieuwe brug over Rijnvaarthoogte komt en dus geen hefgedeelte meer nodig heeft. |
W. K. vraagt het volgende:
Komt de rechtstreekse intercity-verbinding Amsterdam - Groningen ook weer terug, d.w.z. zonder overstappen? |
|
Antwoord webmaster:
Dat is op dit moment nog onduidelijk. De dienstregelingen waarmee de treinen gaan rijden vanaf 2012 (zogenaamde 'Dienstregeling 2013') is op dit moment - hoe logisch ook - nog niet bekend. Maar de kans bestaat wel dat de Intercity Schiphol - Groningen / Leeuwarden eens per half uur over de Hanzelijn gaat. |
Ewald vraagt het volgende:
Als we met de fiets naar Zwolle fiesten, waar kunnen we - aan de kant van Zwolle - van de brug af? Ook weer op de dijk zodat we naar Windesheim kunnen komen? |
|
Antwoord webmaster:
Dat klopt, het fietspad zal met een slinger aansluiten op de Schellerdijk. Vanaf de Schellerdijk kun je verder de Parallelweg op richting Windesheim. |
Alan Umans vraagt het volgende:
Wat gebeurt er eigenlijk met de oude spoorverbinding tussen Zwolle en Kampen? Blijft deze gewoon bestaan naast de nieuwe verbinding? |
|
Antwoord webmaster:
Deze treinverbinding blijft gewoon bestaan, maar zal wel worden uitgevoerd in een zogenaamde 'lightrail-versie'. De verbinding zal waarschijnlijk (volgens de plannen) worden overgenomen door trams zodra de Hanzelijn in gebruik wordt genomen. De plannen worden nog uitgewerkt. |
ewald vraagt het volgende:
Hoe kunnen wij later vanaf de dijk met de fiets op de brug komen? |
|
Antwoord webmaster:
ProRail heeft samen met gemeente Hattem er voor gekozen om de fietsverbinding aan te sluiten op de Gapersweg. Fietsers vanaf Hattem kunnen dan via de Geldersedijk de Gapersweg op gaan om vervolgens via een helling de brug op te gaan. In eerste instantie werd er gesproken over direct toegang tot de brug vanaf de Geldersedijk, maar dat was in verband met de grote helling haast onmogelijk om te fietsen. |
Herman vraagt het volgende:
Ik zag dat aan de westkant van de spoorbrug in de uiterwaarde een gebied is afgezet met palen. De koeien lopen er om heen. Heeft dit ook te maken met de aanleg van de gasleiding? |
|
Antwoord webmaster:
Als ik het goed heb is dit inderdaad voor de aanleg van de gasleiding. De IJsselbrug zal aan de zuidoostkant van de bestaande brug komen te liggen (dat is dus de kant van Hattem). |
Ben Wardenburg vraagt het volgende:
Wat zijn de werkzaamheden die momenteel
plaatsvinden in de uiterwaarden bij de Geldersedijk bij Hattem? |
|
Antwoord webmaster:
Dat is de aanleg van de gasleiding naar de Flevocentrale in Lelystad. Deze loopt o.a. via Hattem en zal voor een klein deel (bijna) evenwijdig lopen aan de Hanzelijn. Dus deze werkzaamheden moeten niet verward worden met de werkzaamheden aan de Hanzelijn. Dat is voor de maker van deze site soms ook even goed kijken! |
Riezebos vraagt het volgende:
Hoe kunnen we in het bezit komen van de video / dvd van de aanleg van de Hanzelijn? |
|
Antwoord webmaster:
Het is onder andere mogelijk om via de site van ProRail de video te downloaden, dit doet u door met de rechter muisknop op de link van de video te klikken en dan Opslaan Als. Vervolgens is het mogelijk om deze video op dvd te branden.
Maar het is - denk ik - ook mogelijk om via ProRail een dvd te krijgen. Deze worden ook af en toe uitgedeeld bij evemenenten (b.v. de open dag bij de Drontermeertunnel vrij recentelijk). U kunt telefonisch contact opnemen met 038 - 375 61 62 tijdens kantooruren. |
Dennis Postma vraagt het volgende:
Hallo.
Her en der hoor ik verhalen dat er in Zwolle een extra perron aangelegd zal worden t.b.v de hanzelijn. Echter lees ik daar nergens iets over. Klopt het dat er een perron bij komt? |
|
Antwoord webmaster:
Het klopt dat er verhalen de ronde doen over uitbreiding van station Zwolle. Het ligt momenteel nog erg gecomplexeerd. De spoorzone - het gebied rond het station van Zwolle - gaat de komende jaren flink op de schop. Er zal hoogstwaarschijnlijk een extra perron moeten komen om de 'cross-over' te kunnen realiseren. Meer informatie zal ik hopelijk binnenkort hier kunnen publiceren. |
Rolan Groeneveld vraagt het volgende:
Gaat de spoorwegovergang bij Hattem weg en wordt de weg naast de hoofdweg (de parallelweg / fietspad) vlak gemaakt? Groeten Rolan. |
|
Antwoord webmaster:
Goede vraag. De overweg zal zoals deze nu is geheel verdwijnen. Omdat de brug op Rijnvaarhoogte moet liggen (±9 meter boven N.A.P.) kan het spoor de Geldersedijk niet meer kruizen d.m.v. een gelijkvloerse kruising (spoorwegovergang). De Hanzelijn komt over de Geldersedijk te liggen (4.60m boven de weg). De parallelweg zal wel iets worden verlaagt, maar dit zal maximaal 1,5 meter zijn. Dit komt omdat anders het maken van het talud voor de brug niet meer mogelijk is. |
Chris / Bert vraagt het volgende:
Komt er een fly-over over de spoorlijn Zwolle - Amersfoort? En vooral belangrijk, hoe lossen ze dat op in combinatie met het dijklichaam. Komt het er nog bovenop? :) |
|
Antwoord webmaster:
Eindelijk goed antwoord op deze vraag ;-) De sporen vanaf Amersfoort naar Zwolle zullen ter hoogte van industrieterrein Netelhorst splitsen. Het spoor richting Zwolle buigt af naar rechts, terwijl het spoor richting Amersfoort via een tunneltje onder de Hanzelijn komt om vervolgens te stijgen naar het niveau van de nieuwe brug. Dit nieuwe tunneltje komt ten westen van het bestaande spoor. Zodra dat tunneltje gereed is (ergens in 2010?) zal daar spoor in worden geplaatst en tijdens een buitendienstelling worden verbonden met de Veluwelijn. Daarna kan de bouw van de fly-over met de sporen vanaf Lelystad beginnen. |