Nieuws: De brug 'ligt dicht' en de olifant van Kampen

In de laatste weken van de ruwbouw van de brug is er weer een mijlpaal bereikt: na het inhijsen in het weekend van 01 en 02 mei ligt de brug nu dicht. Dat houdt in dat over de gehele lengte - van landhoofd Hattem tot aan landhoofd Zwolle - alle vloeren zijn gestort. Nadat het beton uitgehard is, is het straks dus mogelijk om b.v. met bouwverkeer van de ene naar de andere kant van de brug te rijden.

Vorige week waren de eerste bovenleidingsportalen te zien die lagen te wachten op montage. Tijdens het afgelopen weekend zijn de eerste portalen geplaatst op de brug; enkele precies boven de Geldersedijk, de andere ter hoogte van het landhoofd aan de Zwolse zijde.

De bouw kent ook zo zijn eigenaardigheden die je pas echt ziet als je er op gewezen wordt of wanneer je het niet verwacht. Zo blijken er in de uiterwaarden reeën rond te lopen die af en toe uit de 'bebossing' hun gezicht laten zien. Vanaf de spoorbrug waren deze dieren goed te zien. Pas op het moment dat bouwverkeer over de bouwweg onder de brug dendert, schrikken ze weg en verdwijnen ze weer. Maar ook iets verderop, daar waar de IJssel stroomt, gebeuren wel eens dingen die niet verwacht. Zo liep de fotograaf samen met de veiligheidsman over het terrein toen er een bootje kwam aanmeren langs de oever bij de pijler aan de Zwolse zijde van de IJssel. Het bleek dat het bootje alle brandstof had verbruikt en dat de eigenaar niks meer bij zich had. Een lastige situatie want om benzine te halen moet zo iemand over een bouwterrein heen waar uiteraard strikte veiligheidsregels gelden. Gelukkig leek alles goed te zijn gekomen. Als laatste leuke feit - wat misschien leuker is om te zien op de foto - viel de kruiwagen op die op een simpele maar doeltreffende manier 'dragelijker' werd gemaakt.

Bekijk alle foto's, klik hier! (Foto's Hattem: 1 t/m 47)



In het tweede deel van de fotoserie van vandaag is de bouw van station Kampen-Zuid in beeld gebracht. De stoet van werkmachines die vanaf Lelystad richting Zwolle komt is gevorderd tot voorbij het station. Het ballastbed is gestort en de contouren van een perron beginnen zichtbaar te worden. Ook zijn de eerste spooronderdelen - de ontsporingsgeleidingsrail (leuk woord voor scrabble) - op de bouwplaats te vinden.

Wie echter op de N50 rijdt komende vanuit de richting noord ziet op een van de muren van het nieuwe station een waar 'kunstwerk'. Al enkele weken is daar een olifant te zien die door 'graffiti artiesten' (let op de sarcasme) op de muur is gespoten. Op zich een knap stukje werk, maar gezien het feit dat graffiti spuiten illegaal is raden wij het niemand aan. Desondanks toch enkele plaatjes omdat het toch een 'momentje' is in de bouwtijd.

Bekijk alle foto's, klik hier! (Foto's Hattem: 48 t/m 68)

Geplaatst op: 22-07-2010 00:00.00

Reacties

Alex schreef op Don 22 Jul @ 22.06u:
Hey hallo,

Mooie foto serie weer. Er vallen me twee dingen op. Ten eerste je opmerking over de beton die droogt, als je iets niet wilt is het beton die droogt. Maar dat is dan weer een technisch verhaal, voor de betonkenners, laten we het op uitharden houden. Het tweede wat me opvalt is de enorme bocht die het spoor Zwolle-Amersfoort moet maken om in het kunstwerk 540 (tunnelbak Hattem) te komen, (foto42) is dit een vertekent beeld of komt daar een enorme knik. Heb zelf hier een stukje trace besluit liggen en daarop lijkt het redelijk vloeiend te lopen maar op de foto niet.

Reactie webmaster:
Bedankt voor je correct wat betreft het 'opdrogen' van beton ;-) heb het eventjes aangepast. Krijg je als je als leek er geen verstand van hebt.

De knik lijkt er inderdaad wel in te zitten maar er moet denk ik wel bij worden gezegd dat het misschien enigszins vertekent wordt door de aanwezigheid van de huidige Veluwelijn.

- Stefan
Arco Sierts schreef op Maa 02 Aug @ 22.31u:
ik vermoed dat er eerst een tijdelijk hulpspoor vanaf het huidige spoor uit Zwolle wordt gelegd; het spoor uit Amersfoort gaat dan al wel over de nieuwe brug. Het ontbrekende stuk baanlichaam, op de plaats van het huidige trace - kan dan gelegd worden. Misschien komt er daar wel een nieuwe onderdoorgang voor het definitieve trace? Wie het weet mag het zeggen!
Sander schreef op Woe 04 Aug @ 12.52u:
De bochten in deze fotoserie's lijken allemaal veel scherper dan ze zijn, dit komt door het gebruik van een telelens.

Reactie plaatsen

Naam
Email adres
Website
 
Reactie
Anti-spam:
In welk jaar is
de Hanzelijn klaar?

Zie ondertitel website in logo

Welkom op deze site!

De afgelopen jaren werd de Hanzelijn gebouwd tussen Lelystad en Zwolle. Omdat de Hanzelijn nu officieel in gebruik is genomen, zal er weinig recent nieuws worden geplaatst. De site zal voornamelijk online blijven als digitaal foto archief. Veel kijkplezier!

Recent nieuws

45.000 reizigers pakken de trein op...
Hanzelijn officieel geopend door Ko...
Persrit over de Hanzelijn
Gigantische Hanzeboog op Legoworld ...
Expositie Hanzelijn door kunstenare...

Video's

Sponsoren


Last Minute Vakantie
Kortingscode
Gratis Proefmonsters

3 bezoekers online

 • Bezoekersaantallen / statistieken
© Hanzelijn-Hattem.nl 2007 - 2024 | Sitemap
© StefanVerkerk.nl