Nieuws: Fietspad parallel langs Hanzelijn oplossing voor fietsers?

Voor scholieren en fietsforensen is de Zuiderzeestraat een van de belangrijkste verbinding naar Zwolle. Dagelijks fietsen honderden - misschien wel een (paar) duizend - mensen over de fietspaden richting Zwolle en terug. Een deel van de scholieren zal ongetwijfeld kiezen om via het Engelse Werk naar Zwolle-Centrum, -Zuid of de Campus te komen. Uiteraard is Windesheim ook een belangrijke campus, waar een groot aantal scholieren naar toe gaan.

De gemeente Hattem heeft de wens voor een tunnel in rook zien opgaan, desalniettemin krijgt Hattem wel een fietspad naast de brug. Dit was een van de andere wensen van de gemeente. Voor fietsers uit Wezep en Hattemerbroek zal dit voorlopig geen verbetering zijn. Indien een fietser uit Wezep gebruik wil maken van het fietspad naast het spoor, moet hij/zij via de Geldersedijk fietsen, of door Hattem zelf fietsen.

De vraag is dan ook: is het niet mogelijk om een fietspad te creëren direct parallel aan het tracé. Dit idee zou er voor kunnen zorgen dat het fietsverkeer richting Zwolle-Zuid en de Campus wordt geweerd van de IJsselbrug, waar het over het algemeen vrij druk is 's ochtends en 's middags.

Fietsers die nu richting Zwolle-Zuid en de Campus willen kunnen kiezen om via het Engelse Werk te gaan, of onder het fietserstunneltje bij het Ecodrome. Dit is voor vele omfietsen.

Om bij de opening van de Hanzelijn direct goed gebruik te maken van de nieuwe oversteekmogelijkheid, zou het niet verkeerd zijn als de gemeente Hattem en/of de provincie(s) zouden onderzoeken of het reëel is om een fietspad te maken parallel aan het tracé.

Een van de twee oplossingen die nu op het forum staan is als volgt: bij het kruispunt met de Oostersedijk / Hilsdijk / Zuiderzeestraat zou bij het viaduct een nieuw fietspad aan kunnen worden gelegd, die richting de nieuwe IJsselbrug parallel ligt aan het tracé. In combinatie met een bomenrij zou het mogelijk zijn om het spoor deels te ontsieren uit het landschap en een mooi fietspad te maken.


Klik op het plaatje voor een vergroting

Een andere oplossing, geopperd door Bastiaan Luytjes, is om een fietspad direct parallel al vanaf Hattemerbroek naast het spoor van de Veluwelijn te trekken richting de aansluiting met de Hanzelijn om vervolgens aan te sluiten op het fietspad over de brug. Dit zou voor veel fietsers al een aardig stukje minder fietsen zijn.


Klik op het plaatje voor een vergroting

Uiteraard is alles al op detailniveau bepaald qua veiligheidspaden en toegangswegen voor hulpdiensten. Toch zou het een goed idee zijn als de gemeente Hattem i.s.m. bijvoorbeeld de provincie en/of gemeente Oldebroek tot een oplossing kan worden gezocht voor dit vraagstuk. Want voor veel scholieren en fietsforensen zou dit zeker een goed alternatief zijn voor de drukke Zuiderzeestraatweg.

» Discussier mee op het forum!
» Wat vind je van deze ideeën? Stem mee bij 'De Stelling'

Geplaatst op: 13-11-2007 21:27.44

Reacties

J. Draaier schreef op Woe 29 Jun @ 23.33u:
Geweldig fietspad.
Via de oude IJsselbrug is het 1,5 Km sneller om in Zwolle centrum te komen.
In Hattem is gekozen voor een idioot lange opgang zodat je eerst 1,5 Km om moet fietsen.
Een roltrap/baan waarje met je fietsje op naar boven zou kunnen was een veeeeel betere en goedkopere oplossing geweest.

Reactie plaatsen

Naam
Email adres
Website
 
Reactie
Anti-spam:
In welk jaar is
de Hanzelijn klaar?

Zie ondertitel website in logo

Welkom op deze site!

De afgelopen jaren werd de Hanzelijn gebouwd tussen Lelystad en Zwolle. Omdat de Hanzelijn nu officieel in gebruik is genomen, zal er weinig recent nieuws worden geplaatst. De site zal voornamelijk online blijven als digitaal foto archief. Veel kijkplezier!

Recent nieuws

45.000 reizigers pakken de trein op...
Hanzelijn officieel geopend door Ko...
Persrit over de Hanzelijn
Gigantische Hanzeboog op Legoworld ...
Expositie Hanzelijn door kunstenare...

Video's

Sponsoren


Last Minute Vakantie
Kortingscode
Gratis Proefmonsters

4 bezoekers online

 • Bezoekersaantallen / statistieken
© Hanzelijn-Hattem.nl 2007 - 2024 | Sitemap
© StefanVerkerk.nl