Het tracé

Bekijk ook de pagina met feiten over de Hanzelijn.

Navigatie

• Het tracé in het kort
• Het nieuwe land (Lelystad – Drontermeer)
• Het oude land (Drontermeer / Kampen – Zwolle)
• Het tracé bij Hattem

Het tracé in het kort

De Hanzelijn zal een nieuwe verbinding creëren tussen de Randstad en het noorden. Hiermee zal in de toekomst de reistijd tussen Amsterdam en Groningen met ongeveer twintig minuten worden verkort. Bovendien moet de Hanzelijn er voor zorgen dat de route Amsterdam – Amersfoort (de Gooilijn) wordt ontlast.

Vanaf Lelystad zal via het huidige opstelterrein de nieuwe spoorverbinding gaan lopen via Dronten, Kampen en Hattem om uiteindelijk te eindigen in Zwolle. De Hanzelijn zal ongeveer 50 kilometer lang worden en twee belangrijke ‘kunstwerken’ tellen. Dit zullen de tunnel onder het Drontermeer en de nieuwe brug over de IJssel zijn.

Het nieuwe land (Lelystad – Drontermeer)

De Hanzelijn begint eigenlijk al vanaf station Lelystad. Hier zal het station worden uitgebreid met twee perrons (één perroneiland). Vanaf het station gaat de Hanzelijn via het opstelterrein richting Dronten. Vanaf eind 2012 zullen de inwoners van Dronten ook aangesloten zijn op het Nederlandse spoorwegnet met een eigen station.

Na Dronten gaat de Hanzelijn verder richting Kampen. Vlak voor Kampen komt de Hanzelijn het Drontermeer tegen. Dit natuurgebied wordt zo waardevol geacht dat er voor is gekozen om een tunnel onder het meer aan te leggen. De ruwbouw van de tunnel (het creëren van een waterdichte tunnel waarbij je van het oude naar het nieuwe land kunt lopen) is eind 2008 voltooid. De komende jaren wordt er gewerkt aan het aanbrengen van de technische installaties en het aanleggen van het spoor.

Het oude land (Drontermeer / Kampen – Zwolle)

Als de Hanzelijn over de kanteldijk is, bevindt het zich op het oude land. Met een scherpe bocht gaat de Hanzelijn richting Kampen. Daar komt nabij de N50 het nieuwe station Kampen. De omgeving van het station zal flink op de schop gaan. De N50 wordt verlegd zodat het station, de afslag en de rijksweg als een puzzel in elkaar gaat passen. Vlak ten oosten van station Kampen zal er nog een viaduct komen over de bypass van de IJssel. De Hanzelijn gaat daarna parallel verder langs de N50 tot knooppunt Hattemerbroek.

Begin februari 2012 is na overleg tussen gemeente Kampen en ProRail en NS besloten om station Kampen-Zuid om te dopen tot Station Kampen. Het station aan het Kamperlijntje zal na de opening van de Hanzelijn station 'Kampen-IJsselmuiden' heten.

Bij knooppunt Hattemerbroek gaat de Hanzelijn hoog over de A28 heen. Het zal daar 8 rijstroken kruisen met een viaduct. Zodra de snelwegen overgestoken zijn blijft de Hanzelijn op hoogte om met een bocht bij de IJssel te komen. Daar zal de Hanzelijn de Veluwelijn tegenkomen . Er wordt een nieuwe brug gebouwd die de oude brug over de IJssel zal vervangen.

Het grote voordeel van deze nieuwe brug is, is dat deze op Rijnvaarthoogte is. Dit betekend dat schepen zowel in de zomer als in de winter (bij hoogwater) onder de brug door kunnen varen, dit in tegenstelling tot de oude brug waarbij deze regelmatig open moet om scheepvaart door te laten.

Uiteindelijk zal de Hanzelijn langs het rangeerterrein van Zwolle komen te liggen waarna de Hanzelijn eindigt op station Zwolle.

Het tracé bij Hattem

Wat betekent het tracébesluit voor Hattem en de omgeving? De Hanzelijn zal de gemeente Hattem binnenkomen langs de N50 en weer uitgaan bij de oversteek van de IJssel. Dit stuk van de Hanzelijn zal ruim 4,5 kilometer lang zijn.

De Hanzelijn passeert de provincie- en gemeentegrens ter hoogte van de Burgemeester Hardenbergweg. Daar ligt de Hanzelijn parallel langs de N50. Een kilometer voor knooppunt Hattemerbroek zal de lijn beginnen af te buigen van de autoweg terwijl de lijn zelf in hoogte stijgt.

De snelweg A28 en de bijbehorende af- en toeritten worden gepasseerd door middel van een 8 meter hoog viaduct. Daarna zal de Hanzelijn tussen de A28 en de Oostersedijk op hoogte blijven om zo via een 390 meter lang viaduct de Oostersedijk en de Zuiderzeestraatweg over te steken.

Vlak voor de nieuwe IJsselbrug zal er een fly-over worden gecreëerd waarbij de Veluwelijn via twee zijtakken wordt aangesloten op de nieuwe Hanzelijn. De Hanzelijn en Veluwelijn zullen dan gezamenlijk over twee sporen de IJssel passeren met een een nieuwe IJsselbrug. In principe zou dit een zogenaamde 'bottleneck situatie' moeten creëren, maar waarschijnlijk zal dit worden voorkomen door een goede dienstregeling.

Deze brug zal ongeveer 15 meter boven N.A.P. komen te liggen met het hoogste punt over 35 meter boven N.A.P. De doorvaarhoogte zal op z’n minst 9 meter bedragen (in de zomermaanden zal dit hoogstwaarschijnlijk nog meer zijn).

Het ontwerp van de brug is verzorgd door Quist Wintermans Architekten. De brug krijgt een donkerrode kleur met een overspanning.

Fietsers vanuit Hattem, Wapenveld, Wezep en Hattemerbroek kunnen bovendien gebruik gaan maken van het nieuwe fietspad dat aan de brug wordt gebouwd. Dit fietspad zal bovendien gaan dienen als aanrij route voor hulpdiensten voor het geval dat er een calamiteit is op de brug.

Nadat de Hanzelijn de IJsselbrug is gepasseerd vervolgt de spoorverbinding zijn weg langs het rangeerterrein van Zwolle om te eindigen op station Zwolle. Hier kan worden overgestapt op treinen richting het noorden en oosten van het land.

Informatieve plaatjes

Tracé Hanzelijn

Drontermeertunnel

Kampen

Station Kampen

Viaduct Oostersedijk /
Zuiderzeestraatweg

Aansluiting Hattem /
Nieuwe spoorbrug over de IJssel

Ontwerp nieuwe spoorbrug
over de IJssel

Welkom op deze site!

De afgelopen jaren werd de Hanzelijn gebouwd tussen Lelystad en Zwolle. Omdat de Hanzelijn nu officieel in gebruik is genomen, zal er weinig recent nieuws worden geplaatst. De site zal voornamelijk online blijven als digitaal foto archief. Veel kijkplezier!

Recent nieuws

45.000 reizigers pakken de trein op...
Hanzelijn officieel geopend door Ko...
Persrit over de Hanzelijn
Gigantische Hanzeboog op Legoworld ...
Expositie Hanzelijn door kunstenare...

Video's

Sponsoren


Last Minute Vakantie
Kortingscode
Gratis Proefmonsters

2 bezoekers online

 • Bezoekersaantallen / statistieken
© Hanzelijn-Hattem.nl 2007 - 2024 | Sitemap
© StefanVerkerk.nl